tisdag 30 november 2010

Julgodis men inte så mycket annat...

Ja, idag har jag startat och gjort lite julgodis!
På torsdag ska jag ju bort på glöggkväll och varje år när jag blivit dit bjuden så har jag tagit med mig strutar med hemmagjort julgodis.
I år har jag faktiskt köpt en jättefin liten plåtburk med julmotiv på som jag tänkt fylla.
Idag har jag provat att göra Mozartkulor för första gången.
Det är färdig marsipan som du rullar till bollar.
Sen skär du nougat och trycker ner i ett hål i marsipanbollen, täpper igen och doppar i choklad. Voilà! =O)



Ja, sista bilden är min form med granar som jag lackat med choklad.
Sen ska den formen stelna och så ska jag trycka ut nougat ovanpå, förhoppningsvis blir det fina chokladnougatsgranar =O)

Imorgon har jag tänkt att jag ska hinna prova göra maränger och eventuellt Kristykyssar om ni vet vad jag menar...
Provade dock göra såna förra året och det var SÅ HIMLA svårt!
Men övning ger färdighet eller?

Dagen har verkligen sprungit iväg och jag måste erkänna att jag inte gjort mycket skolarbete idag och inte heller diskat *skäms,skäms*
Men det blev en lång vinterpromenad idag igen med fina turkas J i öronen och det var verkligen härligt för själen =O)

Men imorgon är det en ny dag och jag måste vara bättre på skolfronten*hytter med fingret åt mig själv* Snart ska det ju vara klart!!! =OS

Efterlyses
Hur hittar ni Motivation till saker som ni tycker är jobbiga eller tråkiga?

2 kommentarer:

  1. Det är väl inte försent att göra något än?!!
    Jag vet inte, när motivationen är på botten så är det svårt. Ibland kan det vara så att allt känns så stort och att jag bara inte pallar att göra allt. Då kan det ofta hjälpa mig att tänka vad jag faktiskt kanske skulle orka. och så skriver jag upp de små målen som då känns överkomliga.
    Ibland är det bara så att jag liksom ger mig den på att "bara görat". En sak är iaf bra att tänka på, det känns alltid bättre efterråt när man iallfall har försökt!

    SvaraRadera
  2. Mums! Det ser super gott ut. Jag älskar att göra julgodis och kommer snart att sätta igång. De där granarna låter farligt goda, hoppas de blev bra.

    Ja, du hur hittar man motivation? Jag brukar tänka på hur bara jag mår när det är gjort och jag vet att jag lyckades fast jag inte ville. Nått i den stilen ;)

    SvaraRadera