tisdag 2 november 2010

Same old, same old?

Sherwood o förklaring
Ja, läsare.
Efter att ha fått en fråga om Sherwood ska jag förklara lite om mitt bloggande.
En kompis till mig som bloggar råkade ut för att få inbrott hos sig efter att hon bl.a. bloggat att hon skulle åka iväg på bröllopsresa. Det är inte säkert att det var just därför, men ändå ringde en klocka hos mig då jag själv började blogga.
Jag försöker därför vara lite anonym, även om det inte är så anonymt att blogga ;O)
Jag kallar därför min uppväxtort för Sherwoodskogen, det är alltså lilla hemma =O)

Idag är de grått
och jag har spenderat dagen inomhus.
Mestadels sovande i soffan.
Förstår inte att jag är så trött?
Men jag kan snabbt räkna ut att det är mycket å göra igen och då strejkar jag på detta sätt, genom att sova.
Fast jag ska inte vara så hård mot mig själv, jag behövde nog sömnen, annars hade jag inte somnat.

Skolan
Jag har varit ganska effektiv ändå (trots sovandet) och antecknat frågor till handledningen imorgon, börjat läsa lite i den obligatoriska boken (som är SÅ tråkig och kanske bidrog till att jag somnade) men har hittat en annan bok som är fantastisk!
Den heter "Lilla boken om tecken som ett verktyg för kommunikation och språkutveckling" av Anneli Tisell, Hatten förlag. Och den är så inspirerande och jag säger bara HURRA, vad den är bra!
Sen har jag även tio andra böcker att läsa till och för uppsatsen, hittills.
Jag har även gjort en struktur över vad arbetet ska innehålla och lite idéer på vilka jag ska kontakta för eventuella studier och intervjuer.
Jag känner mig på gång!
Språkutveckling hos och med barn är ett spännande område!
FAST det sitter ändå en liten jäkel på min axel som säger
"du har inte gjort tillräckligt, du slappar för mycket, nu har dag två redan gått"
är det så, att vi människor aldrig kan få vara nöjda med det vi gör eller är det så bara för mig?
*funderar*

Motion och kost
Liksom jag som ska utföra det hela så är det segt på motionsfronten.
Bestämde både igår och idag att jag skulle gå och simma.
Men det blev inte så och blir nog inte så.
Jag är helt enkelt inte sugen och jag tror att det är därför jag inte kommer iväg.
Har i allafall bestämt mig för att det ska bli en promenad i eftermiddag.
Någon måtta för det va!;O)

Kosten är inte optimal.
Det är underligt hur lätt det är för mig att stoppa i mig massor med saker?!
Jag har nu upptäckt att en ny svag punkt hos mig är mjukt bröd...och digestivekex.
Åt bröd och två digestive till mellanmål igår, och jag vet att det inte är ett bra alternativ- för mig.
Men jag stannade iallafall vid att bara äta två. Det hade jag nog inte nöjt mig med förr.
Jag har inte gjort matplan och inte skrivit upp maten dessa två dagar.
Det är illa, för ett,två, tre så åker jag dit.
Ska alltså ta tag i det, nu på en gång och skriva upp det.
Att skriva upp hjälper mig att undvika att för mycket åker in.

Jag letar fortfarande efter en magisk kost som ska hjälpa mig att nå mitt mål.
Som viktväktarna gjorde i början.
Har inte hittat någon än.
Vilken kost håller du? Har du några tips?


Så nu närmast är det
Matskrivandet
diska
se reprisen av Grey (jag älskar den serien) och sen en promenad.

Hur är DIN tisdag?

ps! tack för peppet Pia! =O)

1 kommentar:

  1. Hej, tack för kommentaren hos mig:)
    Som kanske framgick där, så kör jag viktväktarkonceptet. Det är ju egentligen ingen kost utan ett sätt att räkna vad man stoppar i sig. Enligt mig enklare än kalorier, men det är väl som man vill. Jag försöker dock se till att jag får i mig så att jag är mätt, dvs. då får man äta mycket grönsaker helt enkelt. och även ta mer av kött än av pasta/ris m.m. även om jag inte kan säga att jag kör gi alls så.. det blir kanske en släng av det? Men jag älskar också bröd:) Har börjat baka eget surdegsbröd, så nu har jag kommit på det smarta i att äta massor av nyttiga soppor, för då kan man äta bröd till utan att det far iväg så farligt! Jag vill bli mätt, annars kan det vara med dieter. Gå hungrig är inget för mig minsann. Jag läste bara någora inlägg här hos dig, så jag vet inte vilka dina tankar är om hur man äter, men skriva upp tror jag iaf på, i alla lägen :)
    Kram
    Annan

    SvaraRadera