onsdag 12 maj 2010

Nytt recept och en annan kock idag =O)

Dagensmiddag blev "Gratäng med fläskfilé" som tillagades av min fina sambo
4portioner

Ingredienser

ca 500gr fläskfile
1tsk margarin
salt o peppar

sås
2msk dijonsenap
1dl vatten
1grönsaksbuljongstärning
2dl matlagningsgrädde (7%)
1tsk soja
1/2tsk torkad dragon
Lite ost till gratinering

Tillagning
Bryn filen runt om och linda in i folie, låt vila i 30minuter. Vipsa ur pannan med vatten poch rör ner senap, grädde och smula ner buljongtärningen.
Koka upp och krydda med soja och dragon.

Skär filen i sneda skivor och lägg i en ugnsfast form. Slå över såsen.
Strö på osten och gratinera i ungen i 15minuter à 250grader.

Vi valde att äta pennepasta till.

Själva gratängen är 5points +2,5points för pastan= 7,5p

OMDÖME
Jag:
Dijonsenap är fantastiskt! Jag tyckte detta var mycket gott, även om jag nog hade önskat lite "tjockare"sås.
Sambon: Tyckte att det saknades något, men kan inte sätta fingret på det. Hade velat ha i lite lök också, men det hade vi inte hemma...Lite mer smak skulle inte ha skadat.

OBS, alla viktväktare!
Jag räknar enligt ett gammalt system, det som fanns innan både duo och propoints systemen!


1 kommentar:

  1. SV:: Tack, och det där ser jättegott ut :) nu ska jag fortsätta vila :)

    SvaraRadera