måndag 17 maj 2010

Hurra för Isfolket och Margit Sandemo!

Ja,i detta inlägg tänker jag alltså hylla den underbara serien "Sagan om Isfolket" som är skriven av Margit Sandemo.
Alla böcker har inte varit lika på topp, men kan man förvänta sig det av 47 delar?
Jag kommer inte att gå in på mina favoriter, eller ens om de olika delarna utan låt oss ta det..

I korta drag...
Serien är en släktsaga och varje person/karaktär lyckas vinna mitt hjärta.
Det har varit en kamp mot mitt läsande, jag har inte hunnit sluka orden tillräckligt fort för att veta hur det ska gå OCH dessutom hade jag inte alla böcker till en början..
DET är INGEN höjdare att läsa slut en bok och vänta, den väntan på att veta hur det går för han/hon...
I grund och botten så handlar varje bok om just kärlek, ja en hel del tumla-omkring-i-hamlen- med varandra kärlek, men även den innerlighet som finns mellan älskade, vänner och släkt.
Hon blandar det med nordens charm, illustrerar såväl platser och tid att man nästan själv tror man varit med om det...
Författaren trollbinder en och när det sen börjar ta en mer form mot ockulta och övernaturliga inslag så är det ändå på ett så realistiskt sätt att jag inte upplevde det "töntigt" eller hur jag ska uttrycka mig. Utan att det faktiskt skulle varit, just, precis så här det gick till.

I sista delen
Trodde ni verkligen att jag skulle avslöja slutet?
Men jag tänker avslöja att hon där i skriver om sig själv och arbetet med just denna följetong, själva skrivandet.
Något som jag fastnade för och som jag skulle vilja citera och dela med till er kommer här,
"Livet är så otroligt rikt, man har alltid något nytt att uppleva. Och ung, det är man så länge man har något att se fram emot."
(Sandemo, Är det någon där ute? Sagan om isfolket. Del 47 s.220)

Är det inte en fantastisk syn på livet? *spara i hjärtat för att bära med mig*

Omdöme
Det är med VARMT hjärta som jag rekommenderar er som älskar att läsa att ge er i kast med denna serie, vissa delar berör starkare än andra, vissa funderar man om man ens orkar läsa igenom i slutändan -då du kommer till bok 47 så känns det både skönt och sorgligt.
Skönt, för att du äntligen får veta hur det går. (och även, äntligen kan börja läsa andra böcker igen!) ;O)
Sorgligt för att det blir ett slags avsked.

Antal yin-yang

Summa,kardemumma( varför säger man så?säger man så?)
Böckerna har fått mig att le och emellanåt fyllt ögonen med tårar,
Denna bokserie,trots vissa "dippar", får 5yin-yang av 5 möjliga!

2 kommentarer:

  1. Hej !
    Va skoj att du gjorde ett avtryck inne hos mig :)
    Vad är det du går efter, då det var gula o röda prickar hos vv? För visst var de väl gula o röda? haha..

    SvaraRadera
  2. Ja.. jag älskar böckerna. Har läst serien flera, flera ggr! Hade hoppats att det skulle komma en serie på böckerna, det var tal om det för en massa massa år sedan. Dock skulle det väl bara ha blivit en besvikelse ändå. Filmer och serier lever sällan upp till böckerna.

    SvaraRadera