tisdag 11 maj 2010

Det som maler i nöten just nu

Skola och reflektion kring halvdagen
Har haft halvdag idag.
En speciallärare kom och pratade med oss lärarstudenter om bl.a. dyslexi.
Det var intressant och lärorikt, även om mycket var repris från kursen jag läste i höst och nu i vår (specialpedagogik och kommunikation) men det är kul att få tips och idéer som används för elever som har dessa svårigheter.
Jag kan säga att jag i och för sig inte höll med om en punkt.
Läraren menade att man ALDRIG ska låta en elev med dyslexi läsa högt i klassen eller skriva på tavlan.
Då jag försökte prata om att det är en viktig del att få chans till att öva sig på framträdande och att man kan förbereda eleven, öva in läsestycket eller ha en lapp att skriva av fick jag inte riktigt gehör kände jag.
Läraren menade att den övningen får eleven genom andra tillfällen, som teater eller berätta i klassen.
Men jag tror ändå på min egen idé, att förbereda eleven så den känner sig trygg att genomföra sådana uppgifter.
Få känna att den är precis som alla andra i klassen och får göra samma saker som sina kompisar.
Sen är det ju SJÄLVKLART att om eleven inte vill så ska den inte, eller måste inte, men det tycker jag ska gälla alla underbara ungar och inte enbart för att man har svårigheter.
VILJAN och LUSTEN är nyckeln! säger Li, den blivande pedagogen =O)

Planer för dagen
Sitter i soffan och låter lunchen smälta,
klockan 14.00 ska jag bege mig ut på veckan och utmaning t:s första springpass.
När jag kommer hem ska jag klara en annan utmaning, jag ska nämligen baka och försöka ge tusan i att äta av smet/deg under tiden...
Sen är det nog time att göra middag igen, ikväll blir det köttfärsfyllda paprikor, det var riktigt längesen och det är ju så gott (även om paprikan var rätt dyr i affärn idag...)

Läskiga läsken
Sen vill jag passa på att ge mig själv en klapp på axeln idag också,
när jag kom hem till lunchen idag så stod läsken på golvet (ej i kylen) och jag tänkte och var sååå sugen på cola light alternativt pepsi max..
Läsk är en stor grej hos mig...
Jag har pratat om det förr och tänkt att jag ska ta tag i det, men jag misslyckas tyvärr alltför ofta.
Jag dricker läsk varje dag, ganska mycket också ifall jag är hemma hela dagen-hemmastudier.
Läsk blev en stor grej när jag slutade röka tror jag.
Sen att lighten är 0points och att det är SÅÅÅ gott hjälper ju till också.
Beroende?
Kanske?
Men iaf, gjorde jag istället ordning en tillbringare med vatten och en limeskiva i.
Jag drack läsk igår och kommer säkerligen dricka läsk både torsdag och resterande av helgen.
Men små steg är ju början.
Plånnboken och tänderna önskar att jag ska avvänja mig och bara dricka läsk på helgen.
Det gjorde jag när jag var liten, och ett tag så gjorde vi så jag och Sambon.
Men ganska snabbt föll jag tillbaka.
Men klapp på axeln för att jag tog eget limevatten idag istället för läsk! =O)

Det var väl det som maler i nöten just nu,
47minuter kvar till första springpasset,
När kör du ditt? =O)

1 kommentar:

  1. Åh här har du en till som älskar Cola Zero :)),förr i världen var jag beroende..men då av riktig Coca Cola,hm..på ngt sätt kom jag ur det beroendet :P
    I dagsläget dricker jag Cola Zero på helgerna och i veckorna dricker jag vatten,försöker tänka på att vatten är ju så nyttigt..läsk är lite helg lyx :D

    SvaraRadera