tisdag 25 maj 2010

Att vara lärare

Igår när jag skulle somna började jag tänka på lektionen som jag skulle ha idag.
Min lärare som jag vikarierar för nämnde att hon tyckte att det skulle vara bra ifall jag kunde ha lite mer fokus på läs och skriv, så jag började tänka på det och hur jag skulle göra
-vilket i sin tur resulterade i:
Att jag INTE kunde sova för det var så mycket idéer!

Lektionen blev att jag gjorde en egen saga med luckor för barnen (varsitt papper) att använda sin fantasi och skriva i. Sen fick de läsa/berätta för varandra vad de skrivit.
Just nu kommer jag faktiskt inte ihåg hur jag utformade den och jag måste ta en kopia nästa gång jag är där och spara i min lektionsmapp.
Jag lägger ner stor tanke och vill skapa eget material.
Det är något magiskt med att tänka hur och vad barn skulle tycka vara roligt och utmanande, just det där med LUSTFTYLLT lärande!
Ja, och sen att koppla det till syfte och mål i kursplan, lokala planer och läroplaner.
OCH då det funkar! Som magi!!!
Det är inte alltid det fungerar, men då har du det magiska med läraryrket igen-
utvärdera, gör om och få det magiskt! *skrattar*

Jag fick dessutom mycket positiv feedback av en pedagog som jag beundrar på mitt material/lektionspasset så det tar jag och sparar i *hjärtat*

Har jag sagt att jag tycker det är fantastiskt att jag valt att bli lärare?
Har jag sagt att barn är fantastiska?!

När jag kom hem från jobbet idag var jag väldigt trött, och somnade i soffan... Sov två timmar. Men är fortfarande väldigt trött.
Tror att det är för att JUST nu är det väldigt mycket...

Men imorgon,
(först så ska jag in på handledning med min grupp och där vädra lite tankar om uppgiften) ska jag träffa min syster T.
Vi ska ha en riktig tjejdag!
Hon har lovat att hjälpa mig hitta lite nya, fräscha sommarkläder -hon har bra smak och hittar så mycket billigt =O)
Så blir det lunch och middag också, på det. (utmaning-att hålla pointsbudgeten!)

Senare på kvällen så ska jag sälja Sagan om isfolket böckerna,
det känns lite sorgligt för de var såååå fantastiskt bra.
Men 47böcker tar mycket plats...
Och de pengarna tar jag och sparar till fredag, de täcker iallafall en tredjedel av vad tandläkaren kommer kosta på fredag =O(

Nu,
nu är det snart time för lite Desperate och sen sängen.
Det känns riktigt skönt, jag skulle faktiskt kunna gå och lägga mig redan nu.
Vet inte med mig, jag är så trött.

MEN nu är det bara 12dagar kvar tills avkoppling, sol,bad och drinkar på Djerba AskuruM!

1 kommentar:

  1. Tjohopp!!
    Tack för alla dina kommentarer,jag har knappt orkat eller hunnit blogg så mkt på sista tiden..kallas det för blogtorka?? Ja du vet säkert hur det är,men jätte kul att du orkar kommentera,tyvär är dom flesta läsare lite lata:(
    Skönt att få komma bort till sol & värmen snart,njuut massor!
    Jag har också bokat en resa,jihaaa..underbart!Längtar!
    Du är grym som klarat dig utan godis :)

    SvaraRadera