torsdag 1 oktober 2009

vecka 3- bokrecension

Titel: PS Jag älskar dig!
Författare: Cecilia Ahern

Baksidan på boken
"Holly och Gerry har ett peprfekt liv tillsammans. De är lyckligt gifta och bor i Dublin. Nära släkt och vänner. Vardagen flyter på i full fart och världen ligger öppen. Tror de. Så händer det ofattbara. Ett par månader före Hollys trettioårsdag dör Gerry efter en kort tids sjukdom. Hon förlorar sin bästa vän, mannen hon äläskar. För evigt. Han kan aldrig komma tillbaka. Men ändå gör han det... Ett par månader efter Gerrys död duker hans sista gåva till Holly upp: "Listan." I tio brev, ett för var och en av årets återstående månader, lotsar han Hplly genom sorgen och visar henne hur livet trots allt rymmer både tårar och skratt. En hjärtevarm berättelse om att hålla fast, våga släppa taget och lära sig älska igen."

Egen kommentar
Jag tycker att hela boken har en sorglig ton, även om den lockar till skratt emellanåt. Den var lite för mycket känslomässig för min smak, och inte så mycket mer.
Slutet är väldigt abrupt och lite konstigt, och drar ner boken ytterligare enligt mitt tycke.
Det lustiga är att jag kände igen mycket i boken och tror faktiskt jag läst den förr, men minns den ändå inte... Kanske säger en del om mitt tycke för den?
Det är samma författarinna som till "Där regnbågen slutar" (som jag recenserade tidigare) men jag tyckte den var mycket bättre.
Ett roligt citat från boken dock;
" SNacka om att den ena åsnan kallar den andra Långöra" (s.369)

Antal yin-yang
Boken får 1,5st yin- yang av 5 från mig.

Så där! Det var ju lite roligt att det blev en torsdag igen som jag recenserade en bok =)
Tvivlar dock på att jag kommer ha tid till att läsa något utöver kurslitteraturen till nästa vecka så det kan dröja innan nästa recension kommer. Jag brukar iallafall unna mig att läsa något jag vill läsa också, för att orka med skolarbetet...Det värsta är när man hittar en bok som man har svårt att lägga ifrån sig...

Greyan hade premiär igår...Vill ju inte gå in på detaljer ifall att någon inte hunnit se det än och läser min blogg, men herre gud vad löjlig jag är! Satt här i soffan och tårarna bara rann... De som skrivit den där serien är fantastiska som kan beröra en så djupt.. (jag vet! jag är väldigt lätt berörd!)

Just ja! Jag åt två hårda mackor igår med ost och marmelad på kvällen för jag vart hungrig (och sugen) så egentligen blev onsdagens använda points: 18p och sparade: 6p

Dagens steg och matplan kanske jag skriver om ikväll eller så skrivs det in imorgon, för det vart ju ett rätt långt inlägg ändå ;)

Ha en härlig, höstig första oktober!=)

1 kommentar:

  1. god kväll syster!!!

    sj så har jag inte läst boken men sett filmen, den e såååå bra....men jobbig...

    Tack så mkt för karra....satt fint nu på kvällen......

    Hoppas ni hade dt bra här hemma å att vi ses snart igen.......

    hälsa den långe :)
    kram

    SvaraRadera