tisdag 20 oktober 2009

Ljudbokrecension

Titel: Vikinga Silver -en storslagen historisk roman om Birka
Författare: Catharina Ingelman-Sundberg

Baksidan på boken/cdfodralet:
"När Birka slets mellan hedendom och kristendom var kvinnan fri och mannen viking. Birka är en blomstrande vikingastad. Handelsmän från hela världen köper och säljer varor där. Silver, pälsverk och trälar byter ägare på marknadsplatsen. Kryddor och skimrande glas från Miklagård säljs till höga priser i bodarna i hamnen. Samtidigt hotar anfall från havet. Männens långa handelsfärder ger kvinnorna frihet och ansvar. Det är hustrun som bär nycklarna och ser till att gård och ägor sköts. Men Birka är i en brytningstid. Plötsligt är det inte självklart att offra till asagudarna, kvinnans självständighet ifrågasätts och biskop och biskop Gaubert predikar om Guds predikar om Guds straff och helvete.
Vikinigasilver skildrar två dramatiska livsöden i Birka. Romanen berättar fängslande om hur stark och självständig vikingakvinnans position var, om mannens äventyr när han går i viking och om de stora händelserna under en av vår historias mest fascinerande tidsepoker."

Egen kommentar
Det är lite lustigt att det man hör lika som skrivits om hur det kunde varit förr lika bra skulle kunna översättas till idag. Jag tänker då på de starka känslorna som handlar om vilken tro man har/ska ha. Tvingandet av att försöka omvända folk istället för att acceptera varandra.
Sen tycker jag att det är bra tufft med hur fria vikingakvinnorna var innan "kristsärkarna" kom till Birka.
Jag tycker boken var häftig och uppläsaren riktigt skön att lyssna på.
Perfekt lyx att ha i öronen när man är ute i rusket på promenad.
Ett minus är att det tydligen är en bokserie och att jag missat att "Vikingablot" var första delen.
Men boken slutade så ooootroligt spännande att jag slängde mig iväg till biblioteket igår för att låna nästa del som heter "vikinga guld", ska inviga den på en promenad idag och jag kan knappt bärga mig! hur ska det gå?!

Antal yin-yang
4st av 5möjliga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar