söndag 5 december 2010

Dag 18 o 19

Igår hade vi vänner till sambon här på middag så dagen gick åt i ett nafs, ett väldigt trevligt sådant iofs men bloggandet fanns det inte tid för.
Så idag blir det både dag 18 och 19 i detta inlägg

18. Min favorit födelsedag
Det här var en tuffing...
Jag har haft så många fantastiska födelsedagar.
Mitt minne är tyvärr guldfiskaktigt och jag kommer inte ihåg alla, inte heller någon i sin helhet.
Men jag kom att tänka på gången när jag fyllde 17 och tyckte det var tråkigt att man inte får ha barnkalas som "vuxen" och därför hade barnkalas med mina vänner, det var fint.
Eller när jag fyllde 18 och tre av mina då närmaste vänner kom till mig med en ganskasuspekt tårta *skrattar*
Mest kanske jag minns ändå när jag var ledsen att jag skulle sitta på en folkhögskola ensam på min födelsedag för att jag inte hade pengar att åka hem, och sambon betalade min biljett och lagade fin middag, levande ljus och massa kärlek.

Jag kan väl sammanfatta och säga att min favorit födelsedag är just när jag känner kärlek och får dela min dag med nära och kära.

19. Detta ångrar jag
Jag ångrar småsaker ibland och ganska ofta, en del saker i tonåren ångrade jag mycket men nu är jag tacksam för mitt självförtroende och galna vänner så att jag fått göra alla de sakerna, de fyller mig med glädje -även om det var mycket ånger just då *skrattar*
Men några stora saker jag ångrar kommer här
  • Jag ångrar att jag i tidigare år och speciellt tonåren och uppåt som ung vuxen inte har skött mina tänder bättre. Jag får bittert känna av min dåliga tandvårdande idag.
    Speciellt i plånboken. Om jag kunde "åka tillbaka" till mig då, så skulle jag hytta med fingret åt mig och säga "NEJ tandtråd är INTE jobbigt utan ett måste, annars kommer det kosta dig skjortan! OCH TA FLOURTABLETTER"

  • Jag ångrar att jag bara svävade igenom franskan och inte ansträngde mig.
    Jag älskar språk idag och önskar att jag ansträngt mig mer så att jag skulle kunna franska. Jag läste franska i ca 5år men kan och minns inte speciellt mycket, varken då det gäller att förstå eller prata...
Sist men inte minns
  • Jag önskar att någon hade lärt mig om pengar, ni vet, in och ut och sparande.
    OM vikten av ett sparande och att jag hade haft ett sparande.
    Jag kan säga att jag ångrar att jag inte har haft ett sparande.
    Jag tror att det hade underlättat mycket i livet.
    Jag kan inte minnas att vi pratade om ekonomi i skolan, gjorde vi det?
DET bästa med det jag ångrar, är att två av tre punkter kan jag faktiskt påverka.

Punkt ett är tänderna och det kan jag inte påverka, jag får fortsätta gå till tandläkaren regelbundet och jag försöker nu med tandtråd och flour bygga upp en bra tandhälsa, men det är rätt kört. Det gäller bara att försöka hålla "skadorna" under kontroll...

Punkt två är franskan.
Franskan har jag faktiskt lovat mig själv, att en dag så ska jag gå en kurs i franska igen. Skaka liv i en kunskap som faktiskt finns långt, långt inom mig.
Det ska bli roligt.
Språk är fantastiskt!

Punkt tre, ekonomi
Jag har börjat ett sparande och sen när jag får lön så kanske det blir lättare ändå att bygga upp.
Men jag kan känna mig lite arg och lurad.
Varför har vi inte haft ekonomi i skolan?
Varför har inte någon lärt mig om sparande och hur mycket det kan underlätta ens liv och drömmar?
Det kanske låter så enkelt, och det är faktiskt inte så svårt, men varför pratar man inte mer om pengar?!
Jag har ett stort intresse idag för pengar och ekonomi, jag försöker förstå upp och nedgångar i nyheterna och har läst både "Bygg din egen pengamaskin" och lyxfällans bok.
OCH jag tittar alltid på lyxfällan! ;O)
Sen har jag börja föra bok över mina pengar =O)
SMÅ steg i rätt riktning, men jag önskar som sagt att jag hade börjat tidigare, att någon hade sagt hur viktigt det är.

MEN bättre sent än aldrig säger man ju =O)


Ja, så var dagens sanning 18 o 19 klara! =O)
Hoppas DU har en fin andra advent

1 kommentar:

  1. Tycker du gjorde helt rätt som umgicks med vänner istället för att sitta och blogga :) Roligt att läsa om både 18 och 19 det låter som att du har en riktigt mysig sambo, sött av han att fixa din födelsedag på set sättet :)

    SvaraRadera