tisdag 7 december 2010

21. Ett annat ögonblick -one of us

21. Ett annat ögonblick
Gymnasiet, utbildningen Konst,musik, teater och sista året.
Fyra tjejer som läser teater tillsammans, jag kallade dem för de tre musketörerna och fyra med mig som kom in lite senare.
Vi övade, slet, skrev manus delar, valde ABBA musik och skojade massor.
Kärlek.
Tårar.
Skratt.

I början fick publiken rösta på hjärter, klöver, spader eller ruter.
Föreställningen handlade om 4kvinnor som skulle fira en 40årsdag men hamnade i en bilolycka.
De hade varit vänner hela livet men tappat lite kontakt, men detta skulle de göra tillsammans igen och kanske hitta tillbaka till varandra...
Men så sker bilolyckan.
De hamnar i väntrummet till andra sidan.
One of us.
En av dem, skulle inte överleva.
Vi visade delar ur deras liv, som de mindes med glädje och sorg.
Livet representerades ur svarta kistor fullt med saker ur deras liv.
I slutskedet drogs ett kort med en dam på, hjärter,ruter,spader och klöver.
I pausen lade vår lärare i kuverte med korten i kistorna, men hon visste inte vilken dam som hamnade i vilken kista.
I pausen hade vi fyra tjejer också fått veta att hjärter dam skulle dö.
3 av 4 föreställningar så dog hjärter dam.
Slumpen gav min karaktär hjärter dam just tre av fyra gånger.
Att vända kortet och se, att Anette (min roll) skulle lämna sina barn och sin make var otroligt laddat varje gång.
SISTA föreställningen och hon dog igen.
Då tårades mina ögon och rösten brast nästan.
Sen gick jag för tredje gången in i ljuset...
One of us spelades och ljuset släcktes ner på scenen.

1 kommentar:

  1. Ödets ögonblick. Skönt att det blev ett gott slut för dig.

    SvaraRadera