onsdag 12 januari 2011

Resultat av mjölk med kort datum

Kardemummabullar med choklad- och apelsinfyllning

Ca 36st bullar
Tid 35minuter + tid för jäsning och i ugn

Deg
150gr smör
5dl mjölk
50gr jäst
1 ½ dl socker
2tsk malen kardemumma
14dl mjöl

Smält smöret, tillsätt mjölk -ska vara ca 37grader s.k. fingervarmt.
Smula jästen i en bunke och häll över det smälta smöret med mjölken.
Rör tills jästen löst sig.
Sen blandar du det torra varorna och häller i bunken.
Knåda ordentligt till en fast deg.
Sen är det att täcka bunken med en bakduk och låta jäsa minst 40minuter!

Fyllning
100gr rumsvarmt smör
1dl brun farin
1-2tsk malen kanel
ca 100gr mörk choklad med apelsinsmak
1ägg till pensling
pärlsocker att strö på

Rör ihop smör och brunfarin. Skär/hacka chokladen i mindre bitar/delar.


Slutligen
Kavla ut degen i en "rektangel", eller så som du brukar då du bakar.
Bred ut smörkrämen och pudra kanelen över degen.
Sen har du på chokladen, som du hackat i mindre bitar.

Hur du rullar ihop bullarna bestämmer du självklart själv =O)
Jag har precis lärt mig att vika hälften, hälften och sen skära dem i 2cm remsor som du knyter en knut av.
Då blir de så där "Café fina" =O)

Sen ska de jäsa igen, i ca 40 minuter till.
När det är klart så ska ugnen vara 250gr varm, eller 225 om det är varmluftsugn.
Pensla med ägg och strö pärlsocker på.
Beroende på ugn och värme tar det olika tid, för mig var det perfekt med 5minuter!


Viktväktariet
Jag vet inte hur det nya systemet fungerar riktigt, med pointsen.
Men om det finns någon hemlig formel att omräkna till det nya systemet,
så är varje bulle 4points.

Kan tala om att jag klarade utmaningen, jag åt ingenting under bakningen
-utom att slicka smält choklad från fingrarna då.
MEN så hade jag points kvar upptill 16 (äter 20/dag och försöker nu spara 4points till helgen)
Hade en ynka kvar som skulle gå till spill,
så jag åt en fjärdedelsbulle...
Fy så gott det var! Och jag var sugen att verkligen ta en hel bulle själv...
Men jag stannade och sparade 4st points idag till fredag =O)

Ija: Pannkakor är ju en klassiker när mjölken springer iväg i datum, men som du själv poängterar så är det också mycket points -så denna gång blev det inte pannkakor =O)

2 kommentarer:

  1. Kul med nya recept...ska bara se om jag kan hitta choklad med apelsin smak...annars får jag ta vad jag hittar så blir det en annan variant! :)

    SvaraRadera