tisdag 4 januari 2011

Hembakta tekakor!

Hembakta tekakor

Ingredienser
5dl mellanmjölk
2 ½dl havregryn
100gr flytande margarin
½dl sirap/socker -jag använder alltid sirap!
50g jäst
ca 10dl mjöl

Häll mjölken över havregrynen och låt stå ca 1timme.
Smula ner jästen och häll på övriga ingredienser. Blanda samman till en deg. Låt jäsa 30min.
Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Forma små bullar och kvala ut till platta tekakor. Nagga med en gaffel och låt jäsa igen, 20-30 minuter.
Grädda i 225grader ca 10-15 minuter.

Blir ca 20st och enligt gamla viktväktarsystemet så är varje tekaka 3,5p /st.

Egen kommentar
Det tar lite tid att göra dessa goda tekakor, därför har jag markerat tiden så ni vet innan ni startar ;O)
Men de är så väldigt goda att det är värt det!
Jag brukar inte kavla ut tekakorna utan trycka med handen.
VARNING utfärdas dock, de är som sagt väldigt goda-de smakar nästan som godis! =O)


Så nu finns det goda tekakor i vårt hem och lukten av dem blandas med lukten av nystädat.
Det känns fint


4 kommentarer:

  1. mums, det såg inte helt fel ut :)

    SvaraRadera
  2. Åh va kul att du la ut receptet!! Dina ser ju precis ut som dom man köper!! :) Detta måste jag absolut testa, men tyvärr tror jag inte det finns sirap här så hoppas dom blir lika goda med socker!

    SvaraRadera
  3. Hej din pluggis =)
    Hoppas det går bra i skolan! Hur är det annars, viktkämpar du fortfarande eller är det skolan som har 100% fokus?

    SvaraRadera
  4. Åh vad gott! Jag älskar att baka, dock finns det inte alltid tid. Men de här ska jag testa, blev jättesugen :) Tack för receptet

    SvaraRadera