söndag 24 oktober 2010

Bokrecension Luftslottet som sprängdes

Titel
Luftslottet som sprängdes

Författare
Stieg Larsson

Bokryggen
"Två svårt skadade personer tas in akut på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Den ena är LISBETH SALANDER, som är efterlyst misstänkt för dubbelmord. Hon har en livshotande skottskada i huvudet och måste opereras omedelbart. den andre personen eter ALEXANDER ZALACHENKO, en äldre man som Salander huggit med en yxa.

Den tredje och avslutande delen i Millenniumserien tar vid där Flickan som lekte med elden slutade. Lisbeth Salander överlevde visserligen att bli levande begravd, men hennes problem är långt ifrån över. Zalachenko har tidigare varit yrkesmördare i den sovjetiska underrättelsetjänsten. Han är dessutom Salanders far och det är han som försökt ta livet av henne. Starka krafter vill tysta Lisbeth Salander en gång för alla.

Samtidigt gräver MIKAEL BLOMKVIST i Salanders dolda förflutna och kommer snart sanningen på spåren. Han skriver på ett avslöjande reportage som kommer att rentvå Lisbeth Salander och skaka regeringen, Säpo och hela landet i dess grundvalar. Äntligen finns en chans för Lisbeth Salander att göra upp med sitt förflutna och en möjlighet för rättvisan -den verkliga- att segra.

"HÄMND ÄR EN STARK DRIVKRAFT"
Lisbeth Salander.

Egen kommentar
Denna gång kommer inte den riktiga eurofin över Stieg Larsson.
Jag tycker att boken var ett måste att ta sig igenom, och jag tittade flera gånger hur många sidor det var kvar. Det var så mycket information om saker som jag bara tyckte blahablaha om och som gjorde boken ganska seg, enligt mitt tycke alltså.
Självklart var den fortfarande bra, men inte lika bra som de två första och jag tror det påverkar mitt helhetsbetyg.
Jag blev lite besviken helt enkelt.
Nu låter det som att boken var urusel och det är inte meningen, för den var fortfarande bra och riktigt spännande ibland- men jag vart helt enkelt besviken för att jag hade så höga förväntningar efter de två första.

Antal yin-yang
2,5st (av 5st möjliga), de två tidigare böckerna fick nästhögsta betyget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar