söndag 3 oktober 2010

Bokrecension Flickan som lekte med elden

Titel
Flickan som lekte med elden

Författare
Stieg Larsson

Bokryggen
" LISBETH SALANDER återvänder till Sverige efter en längre tids vistelse utomlands. Hon har kommit över en stor summa pengar och är för första gången i sitt liv ekonomiskt oberoende. Men hon har varken familj eller vänner kvar och det går upp för henne att hon är helt ensam.

Samtidigt har MIKAEL BLOMKVIST på Millennium fått korn på hett nyhetsstoff. Journalisten DAG SVENSSON och hans sambo MIA BERGMAN har hittat avslöjande uppgifter om en omfattande sexhandel mellan Östeuropa och Sverige. Många av de personer som utpekats i traffickinghärvan har höga positioner i samhället.

Händelser i Salanders mörka förflutna börjar göra sig påminda. När Dag och Mia blir brutalt mördade riktas misstankarna mot Salander och en stor polisjakt drar igång. Salander bestämmer sig för att en gång för att göra upp med det förgångna och straffa dem som förtjänar det. Blomkvists och Salanders vägar korsas ännu en gång."

"DET FINNS INGA OSKYLDIGA. DET FINNS BARA OLIKA GRADER AV ANSVAR."
Lisbeth Salander.


Egen kommentar
Fantastiska Sieg Larsson!
Hurra, vad bra han skriver! Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken och är så glad att den här boken var LIKA bra, om inte BÄTTRE än den första. Nu ser jag verkligen fram emot den sista delen!
Älskar att han lyckades överraska mig så totalt med en sak i boken, men den tänker jag inte ta upp -då förstör jag ett stort spännande moment i denna del ;O)

Antal yin-yang
4st (av 5st möjliga), samma betyg som på första delen med andra ord ;O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar