måndag 30 november 2009

Min vikthistoria

Jag fick en förfrågan i kommentarerna utav "Bullen" och tänkte att jag skulle göra en kort sammanfattning om min vikthistoria, eller viktresa :)

Jag vägde 93,5kg då jag bestämde mig för att ta tag i min vikt.
Jag hade många gånger gjort flera olika försök, men ingenting helhjärtat och motion låg inte för mig. Jag brukade säga att min motion var att sappa på dosan -på riktigt!
Jag hade vetat hela tiden att jag var överviktig. Det är inte som att man glömmer det, när man ska köpa kläder, måste ha gympa med jämnåriga eller om man blivit retad mestadels av sin skolgång, just på grund av vikten.
Jag mådde väldigt, väldigt dåligt -inte kanske så mycket på grund av vikten tror jag,utan mest den perioden,men det är en annan lång historia- då en av mina bästa vänner tyckte att vi tillsammans skulle satsa på viktväktarna.
Jag var väldigt skeptiskt, för att väga sig inför en massa människor och gå på "sekt-möten" var inte min grej tyckte jag...Men de hade en brevkurs!
Och i min dåvarande klass gick underbara Johanna som var ett riktigt fint exempel på att viktväktarna fungerade.
Jag minns så väl att jag köpte närmare ett kilo godis och spenderade en helg med att läsa allt som stod där i, samt att jag tog en lila bok (min bibel nästan!) och skrev upp saker som jag brukade äta och räknade vad de recepten blev i points.
Den boken har fyllts på med färdiga v.v. recept och med andra som jag räknat själv.
Jag gjorde en total förändring av mitt liv.
Jag skulle inte låta mig må så här dåligt, jag skulle göra något åt det istället!
Jag slutade röka, jag bestämde mig för att hoppa av utbildningen som bidrog till att jag mådde dåligt och jag gick ner i vikt.

Jag tror att jag höll på i ett år, och jag gick ner.
Jag gick ner till 77kg då jag tog ett break- slutade räkna points.
Sen har jag hållt på, fram och tillbaka med viktväktarna, slutat och börjat räkna om vartannat, för jag har som mål att väga 68kg.
Men jag har inte samma disciplin som under första året och fuskar ibland lite för mycket så jag går upp en del och ner, upp och ned...
Har hittat gamla böcker här hemma där jag antecknat allt jag äter, vikten och viktnedgången och det finns ett litet mönster...
Varje gång jag kommer till 73kg så går jag upp igen, och börjar om! *skrattar*

Det är just de här sista kilona som är de värsta...
Men jag ska kämpa.

Viktväktarprincipen:
Man räknar ut sitt värde individuellt, och får äta för det per dag.
Man kan spara upptill 4p/dag och få bonuspoäng för motion.
Rätt och slätt, det handlar om att inte överäta, det finns inga tabun och att röra sig.
Tallriksmodellen är det väl snarlikt också :)
ush, vad dåligt jag är på att förklara...
men om ni vill veta mer kan ni googla eller gå in på http://www.viktvaktarna.se/
Där brukar det f.ö. finnas recept också veckovis =)

Well, den där sammanfattningen blev ju inte så kort -men jag kan ju aldrig hålla det kortfattat;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar