måndag 14 mars 2011

Mycket glädje!

Jag tror det börjar bli vår!
Jag var nämligen tvungen att vinkla ner persiennerna när jag jobbade lite hemma vid datorn ;O)

Med våren kommer dessutom den här känslan av att det är dags att resonera och reflektera med sig själv;
  • Vad vill jag uppnå?
  • Vad ska jag sätta för mål för mig själv?
  • Hur ska jag göra med den eviga och ständiga frågan om de här kilona som sitter envist kvar och som jag bestämt så många gånger att jag ska bli av med?

Det är dags att ta tag i sig själv, ge sig lite tid och att fundera lite extra...

Men nog om det stora återkommande temat, här kommer lite glädje!
IDAG är det Pi dagen!
3,14 the little nightmare ;O)
Men idag vände vi på min syn till matematik när vi genomförde en gemensam "Mattedag" i skolan!
Det var faktiskt mitt initiativ (måste faktiskt få skryta över det)

Jag själv döpte min bidragande del till "siffror och kroppen!"
Och nu tänker jag dela med mig till er som har barn, är ledare/lärare eller jobbar med barn på något sätt.

"Siffror och kroppen ála Li"
Du själv är ledare och samlar barnen i ring. Sen säger du och ger följande instruktioner och gör gärna till!

"Alla står på ett ben"
"Alla visar sina två händer"
"Alla hoppar tre hopp (samtidigt som ni/du räknar ett, två, tre)

"Alla klappar händerna fyra gånger (räkna högt, ett, två, tre, fyra)
"Alla tar fem små steg fram (ni möts alltså i mitten, viska när du/ni tar stegen för att förstärka begreppet små)
"Alla tar sex små steg bak (se ovan)

"Alla klappar sig på rumpan och vi räknar till sju" (ja, nu vet ni nog att jag tänker att man räknar högt)
"Alla klappar sig på huvudet och vi räknar till åtta"
"Alla nickar med huvudet (åt sidorna) och vi räknar till nio"
"Alla sträcker upp händerna mot taket och spelar med sina tio fingrar i luften"

Det bästa är om du som ledare visar och gör sakerna också, så att barn som kanske inte förstår den verbala instruktionen istället kan härma dig och sina kamrater. Du fungerar som en modell.

Övningen var rolig och ALLA kan vara med, oavsett ålder och kunskaper inom siffror!
Och är det något som jag tycker är otroligt fint och viktigt med skola så är det att ALLA kan vara med!!!

Använd gärna övningen som jag delat med mig av, om du gör det skulle du väl kunna skriva en kommentar och berätta hur det gick och vad du tycker?
Ja,självklart får du tycka utan att göra den också =O)

Men nu, nu tror jag det är dags att börja fundera på att diska och göra middag.
REDAN måndag kväll och det känns SÅ himla bra!
Jag hoppas DU precis som jag, haft en måndag med mycket glädje!

5 kommentarer:

  1. Är så roligt när man kommer in på din blogg för du är så positiv jämt, vilket är underbart! Tänk om fler personer vore så positiva! :)

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt nu när våren är på väg. Kan tänka mig att det var en uppskattad övning, nu jobbar jag ju inte men jag kommer absolut att lägga den på minnet tills man ska tillbaka och träffa barngruppern efter mammaledigheten :)

    SvaraRadera
  3. Alla ska kunna vara med - vilken underbar tanke! Du är nog en riktig toppen-lärare skulle jag tro :)

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Linda - det är alltid så positiv. Jätte härligt! Önskade att jag hade lite mer av den varan hos mig ibland :)

    Jättekul aktivitet med barnen. En lek som man lär sig något på samtidigt.Detta gillar jag.

    Tess hälsar och tackar för hälsningen :)

    SvaraRadera
  5. Låter jättefint med sifferleken och ungarna.
    Alla ska med! Bra bra:)
    Ha en fin helg

    SvaraRadera