söndag 27 mars 2011

Bokrecension Isodieten

Bokrecension Isodieten

Titel
Isodieten
Gå ner ett kilo i veckan

Författare
Fredrik Paulun, Kristina Andersson och Martin Brunnberg

Bokryggen
"Ny, säker och effektiv lågkolhydratdiet!
Vill du gå ner i vikt utan att vara hungrig? I den här boken får du ett komplett åttaveckorsprogram med menyer och recept. Du får även listor som hjälper dig att göra smarta val när sötsuget sätter in.
Isodieten är en ny hälsosam diet framtagen av tre av Sveriges främsta kostexperter och bygger på de senaste forskningsrönen samt flera års praktisk erfarenhet. Den har en isokalorisk fördelning, det vill säga du äter lika stora delar av alla näringsämnen, vilket sätter fart påp förbränningen. Men isodieten är också unik genom att ta hänsyn till hälsan: du får rätt fetter, bra proteiner, kolhydrater med lågt GI samt alla fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter du behöver. Med isodieten håller du dig mätt, belåten och full av energi. det enda du behöver göra för att få kilona att rasa är att följa det färdiga programmet!"

Egen kommentar
Well, jag kan se nackdelar med dieten (även om författarna, chockerande nog säger att det inte finns det)
Ett: om du som jag i mitt jobb har pedagogisk lunch så KAN du inte styra över lunchen på det sätt som det framgår i boken att du bör för att lyckas.
Två: de säger att förbud och sluta är dömt att misslyckas och gör att något triggas att "jag måste ha godis" men likväl så är det massa saker som de menar inte hör hemma i isodieten.
Motsägelsefullt med andra ord.
Tre: De menar att den är lätt att familjanpassa och att de andra i familjen mycket väl kan äta efter dieten också...
Jag tror att min sambo skulle bli besviken om han kom hem och jag säger att ikväll då ska vi äta keso med frukt och ägg till middag....
FÖRDELAR jag ser är att de förespråkar mer mellanmål och regelbundet matintag.
Att de menar att 1h motion om dagen leder till viktnedgång (tror det blir så ÄVEN om man inte äter enligt iso...)
Och jag gillar tanken på att föra en aktivetsdagbok där man synliggör vad man gör så att träning/motion uteblir.
Kanske skulle man kunna köra isodieten på sommaren också?
En del recept i boken verkar rätt goda =O)
Ja, som ni kanske märkte så var detta, enligt mig, inte någon höjdarbok eller diet som skulle passa mig.
Men nu är det läst och så vet jag, för jag har varit nyfiken ;O)

Antal yin-yang
1st yin-yang (just för recept och aktivitetsdagboksidéen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar