fredag 15 januari 2010

Recept och första prioritering

Första prioritering
Det är dags att investera i ett par nya skor och slänga stövlarna...Mina underbara stövlar som varit ett riktigt favoritpar, men efter långpromenaden (som idag bara var jobbig och gick ännu fortare-för jag ville hinna hem till Army wives) så har jag fått stora blåser under fötterna =(
Nya skor är alltså att föredra om det ska bli fler långpromenader och det borde det bli, för fy vilket dåligt flås jag har =(

Men nu kommer recepten!

Tomatsoppa med vitlöksröra 2personer
1tsk flytande margarin
1/2 strimlad purjolök
1burk passerade tomater, 400g
4dl grönsaksbuljong
peppar,salt
6msk creme fraiche
1/2-1 krossad vitlöksklyfta
timjan, färsk
4 skivor knäckebröd, tunna
Smält fettet i en gryta. Rör i och mjukfräs purjon. Häll på passerade tomater och buljong. Koka 7-8min, smaka av med peppar och salt. Smaksätt fraiche med lite viktlöj och timjan mängd efter egen smak. Servera soppan rykande het med en klick fraiche i varje portion. Ett par bitar tunna knäckebröd doppade i frachen smakar bra till soppan.
2,5points/port
(Receptet är taget ur viktväktarboken "Den fraicha kokboken" s.71)
Jag själv brukar dock ta mjukt bröd istället och lägga till extra points =)

Tekakor
5dl mellanmjölk
2 1/2 dl havregryn
100g flytande margarin
1/2dl sirap eller socker
1/2tsk salt
50g jäst
ca 10dl vetemjöl
Häll över mjölken på havregrynen och låt det stå 1timme.
Smula sedan ner jästen, ha i sirap, margarin, salt och blanda sedan i mjölet och blanda samman till en deg.
Låt jäsa under bakduk i 30min.
Ta sedan upp och knåda degen smidig på mjölat underlag.
Forma små bullar och kavla/tryck ut till platta tekakor. Naggas med en gaffel och jäs igen ca 30min.
Gräddningstid beror på ugn, men för mig tar det ca 10min när ugnen är 225g varm.
Men "akta er viktväktare", dessa godingar har pointsvärdet 3,5/st och man får ut 20st!
=)

Ha en fin helg!

Ps! Såg nu på fyran att HANDBOLLEN BÖRJAR PÅ TISDAG!!! ÄNTLIGEN!!!! ds!

1 kommentar:

  1. Fin du är på nya bilden =) Och tomatsoppa är jag inte så förtjust i men tekakor - mumma!!!!

    SvaraRadera