onsdag 13 april 2011

Påskpyssel

Idag har jag haft påskpyssel med alla andra lärare och elever där jag jobbar.
Det var jag som planerade och hittade på, och det gör mig varm i hjärtat och det var riktigt kul!

Så här planerade och genomförde jag påskpysslet, och om du vill så får du GÄRNA göra samma sak, hemma eller i skolan eller var som med fantastiska ungar, men om du gör det, skulle det vara SÅ roligt att få en kommentar om hur det gick!!! =O)

Station 1: "Påskriset ála Li"
Material: Pappersrulle, målarfärg, pennor, kritor, papper, saxar och klister.

Så här gör du:
Rulla ut ett riktigt långt papper. Där ritar du upp ett ris med massa kvistar.
Alla elever/barn ritar ägg.
Antingen fick de bara rita på ett papper och så klippte man ut en äggform av allt det målade, eller så målar de själva eller någon annan en äggform som de färglägger i.
Alla ägg klistrades sedan upp på ett riktigt låååångt pappersark!

Station 2: "Handtuppen"
Denna har jag inte hittat på själv, jag hittade den på en pysselsida på nätet.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken och kan alltså inte referera till den, men googla gärna på påskpyssel så kan du hitta bild på det jag nu ska försöka förklara ;O)

Material: Papper, pennor (svart/bläck), målarfärg
Så här gör du:
Antingen ritar du eller eleverna själva av handen på ett papper. Handen ska gärna avbildas lite snett.
Tummen blir tuppens huvud och de övriga fingrarna kroppen.
På huvudet målar du tuppkam, i tummen ritar du ett öga, och en näbb framtill på tummen.
Sen ritar du dit två ben under handen.
Låt eleverna göra så mycket som de kan, och färglägga hela tuppen!

Station 3
Efter allt pysslande, samlade jag alla elever och vi tittade och gjorde den gamla godingen "Fågeldansen".
På youtube.com finns det en inslag som heter "Nina lär ut fågeldansen" där hon går igenom stegen och så kan man dansa tillsammans.

Detta var min påskpyssel stund,
och vet ni!
Jag tycker att det ska vara rörelse och stoj i pysselstunder också!!! =O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar