torsdag 14 april 2011

Lite allt möjligt! =O)

Vikt
Man når nog inte sin målvikt med en kost som består av mjukt bröd med brieost till mellanmål...

Ja, välkommen till min blogg och ekorrhjulet.
Ni vet, jag vill gå ner de sista 6kg men orkar inte, gör inget och kan inte satsa fullt ut!
Orkar ena veckan, börjar med viktväktarnas gamla pointsystem (som fungerat för mig förr) men så kommer helgen, julen, födelsedagar, partajandet och livet emellan och jag orkar inte engagera mig fullt ut...

Jag läser fina bloggar med människor som inpsirerar och känner ofta, men JA, nu ska jag minsann också köra!
Börjar på måndag, onsdag fallerar det och till helgen då skiter jag i allt!
Det är så typiskt mig! *skrattar*
Lat och bekväm, och en riktigt äta-älskare.

vad gör jag då?
Jo, jag funderar och gnäller en massa. Speciellt här ute på min blogg!
Att ni orkar läsa?! ;O)

Men jag antar att det också är en process...
Kanske är det dags att göra som min sambo skrev i ett sms till mig (då gällde det iofs något helt annat)
"Man får väl komma med konstruktiva förslag istället och försöka lösa problemen"
Det är väl ett väldigt bra förslag?
SÅ hur ska jag göra med mig själv?

Motion
Läste på en fin väns blogg att hon läst på någon annans blogg att alla under 40 bör gå 12000steg om dagen för hälsan och viktens skull...
Vad hände med 10.000? Varför har man ökat det? ;O)

Min första reaktion:
Jises, det skulle jag aldrig klara!!! Fy, hur skulle man hinna det?
Hon, fina vännen, föreslog att man kanske skulle utmana sig till det, 12000steg/dag i en vecka...
Min andra reaktion:
Hon är galen!!! Lycka till, det klarar jag aldrig, inte en chans!
Min tredje reaktion:
Jag har ju påsklov nästa vecka... det betyder att jag bestämmer helt och fullt ut över min tid.
KLART jag ska gå 12000steg/dag!!!!
Min fjärde reaktion:
Vad sa jag nu då?
Min femte reaktion:
JAG kör på måndag -Ska inte DU hänga på?! =O)

Problem
Ja, det var nog en ny rubrik i min blogg.
Men jag har ett litet problem.
Nu på sista tiden har jag varit så HIMLA röksugen.
Jag tänker till och från ganska mycket på cigaretter och jag undrar varför...
varför gör jag det nu? Vad är det för behov som egentligen ligger till grund för detta sug?
Jag förstår det inte.
Sen kan det gå över till att jag blir sugen på massa annat, men även om jag tar något annat så stillar det inte.
Det är ca 5år sen som jag slutade röka.
Och jag har inte ens tagit ett enda bloss efter det...
Men jag känner att detta kan bli ett problem...

Efter vikt, motion och problem så har jag kommit framtill ett numera vanligt inslag hos mig här på bloggen. Min egen Glad-lista!

Idag är jag glad för att
  • Solen värmer
  • Vi ska äta hemmagjord sconespizza ikväll!
  • Att jag istället för att äta kakorna ställde tillbaka påsen i skafferiet och sa åt mig själv att skärpa mig! (äter gärna lite för många....om jag väl börjar....tänker ofta "ta en-blir ofta fyra"...)
  • CRIMINAL MINDS IKVÄLL!!!
  • Jag ska starta en 12000stegs utmaning på måndag!
Hoppas DU har en fantastisk torsdag och att DU nappar på en vecka med 12000steg varje dag nästa vecka! =O)

2 kommentarer:

  1. Klart du ska ge dig på att promenera 12000 steg om dagen, det är faktiskt sporrande med stegräknare då man hela tiden vill gå fler dagar än dagen innan. Jag tror du behöver komma över ett sätt för dig att leva med hur du ska äta och inte bara tänka på hur du ska göra för att gå ner. Vet själv med mig att det är på helgen som jag också får det svårare att hålla mig till kosten, men har efter många om och men bestämt mig för att så är det. Man lever för att njuta också och inte bara massor "får inte", sedan får det inte gå till överdrift heller med hur mycket man äter. Sätt upp små mål till att börja med för att lyckas, blir kraven för stora tröttnar man direkt och ger upp. Tyvärr är det ingen annan som kan göra något åt vårt sätt att leva eller äta, utan bara vi själva även om många andra kan vara hjälp på vägen. Skriv nu ner några mål för redan helgen för att eventuellt minska på godis, läsk för mycket mat eller vad det nu kan vara och sätt fler mål för nästa vecka osv.

    SvaraRadera
  2. Bra med stegutmaningen. Iom att jag cyklar till jobbet och tränar rätt mycket annat nuförtiden, så hakar jag inte på :( Jag har iofs sett sidor där man kan omvanldla träning till steg, så det skulle jag kunna göra kanske? Men jag kommer i vilket fall att kontrollera så att du går dina steg. Om det blir 11000 en dag så blir det ju 13000 nästa eller hur! :)
    Lycka till!

    SvaraRadera