torsdag 17 juni 2010

Torsdagar, är det då jag ska recensera böcker?

Titel: Atlantis Hemlighet
Författare: David Gibbins

Baksidan på boken
"I havet utanför Kretas kust gör marinarkeologen Jack Howard ett sensationellt fynd: en skiva av guld från den tidigaste minoiska kulturen med tecken och ett budskap till den som kan tolka skriften. Samtidigt, vid arkeologiska utgrävningar i Nineveöknen, i pyramidens skugga, trampar en kamel genom taket på en gömd gravkammare. I graven finner doktor Hiebermeyer kvarlevorna av en mumifierad man, till synes oansenlig, men den dödes svepning består till delar av ett pergament, där något står skrivet på den allra äldsta formen av grekiska. Det berättas om en sagolik kultplats som sjönk i havet för tusentals år sedan... Tillsammans avslöjar tecknen på guldskivan den uråldriga pergamentskriften Atlantis hemlighet."

Egen kommentar
Besvikelsen på denna bok för mig var väldigt stor, för baksidan var så lockande och Atlantis har alltid varit ett spännande tema tycker jag.
Kan inte komma ihåg sist det tog sååååå lång tid att läsa klart en bok!
Den kändes lång, tråkig, och bestod av "mycket fakta rappande".
Om jag ska försöka vara rättvis och lite objektiv, så är det nog för att författaren är marinarkeolog och har riktigt djupa kunskaper inom sitt område. Men jag som en vanlig "dödlig" behöver inte få flera sidor med förklaring om "undervattensapparaters uppbyggnad" och funktion, eller dykarutrustningens speciella maniker eller pistoler och ammunition.
Det förtog handlingen. Läste till och med ett par rader för AskuruM på vår semester och hon bara skrattade och frågade mig VARFÖR jag fortsatte att läsa den.
Jag gillar att läsa klart böcker jag har börjat på.
Boken hade i och för sig spännande moment/delar och roliga referenser till Knossos på Kreta, vilket var kul eftersom jag besökt knossos.
Men de var för lite för att väga upp boken.

Antal yin-yang
Boken får 1st yin- yang av 5 från mig.

Jag ville ha samma utformande på min recension så jag gick för att kopiera tidigare inlägg och såg, att detta blir tredje gången jag recenserar en bok på en torsdag.
Torsdagar, är det då jag ska recensera böcker? =O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar