tisdag 22 juni 2010

Bryter trenden, inget gnäll denna gång och en recension på en tisdag ;O)

Titel: Den väntade
Författare: Kathleen McGowan

Baksidan på boken
"En thriller. En farlig passion. En revolutionerande upptäckt.
Författaren och journalisten Maureen Pashal gör efterforskningar för en ny bok om berömda kvinnor genom tiderna. Maureen anar inte att hon är en av världens mäktigaste hemligheter på spåren, en hemlighet som tusentals människor dött eller blivit dödade för att bevara. Pch när hon upptäcker en mystisk profetia om Den väntande och vem denna profetia syftar på, inser Maureen att hon själv kan sväva i livsfara. Kathleen McGowand andlöst spännande och fascinerande berättelse startar för över tvåtusen år sedan då Maria Magdalena gömde ett evangelium som innehöll hennes egen version av händelserna när Jesus korsfästes. I jakten på dessa hemliga dokument går resa från Los Angeles till Jerusalems dammiga gator och vidare till katedralerna i Paris och södra Frankrikes bergiga landskap.""


Egen kommentar
Innan jag rekommenderar denna bok starkt så vill jag klargöra att jag är döpt, konfirmerad och tillhör svenska kyrkan men vet ändå inte om jag skulle räknas som troende eller var jag står när det gäller religion och det andliga...

När jag läste boken så tänkte jag ofta; är detta sanning eller skönlitteratur, det skulle kunna vara sant... Finns dessa skrifter? Har detta hänt? Varför har jag inte sett/hört något om denna version?
Jag famlade mellan att tro och misstro och måste säga att boken givit mig en reel tankeställare om historia!
Det är det här budskapet som borde vara meningen med religion, oavsett vilken religion det än är...Budskapet som förmedlas i denna bok och på detta sätt, det är det som religion ska handla om, bygga på! (jag kan ju inte gärna avslöja budskapet så jag låter lite luddig...)
Boken är så fantastiskt skriven och SÅ svår att lägga ifrån sig, OCH den är verkligen spännande!
Och varför skulle det inte kunna vara sant eftersom man erkänner bibeln så som den skrivits?
Vad vet jag/vi om vilka som skrev den, vad som bestämdes författas ned i den och vad som inte kom med? Är skriftligt mer värt än muntligt och varför?
Här passar faktiskt ett underbart citat från boken in:
"Historia är inte det som hänt utan det som någon skrivit ned"
(baksidan av bok plus i den på flera ställen)
Ett annat citat som jag också vill ta med som värmde mig i hjärtat är:
"Barn är rena, öppna och ärliga. De omfattar godhet och tillit utan att ifrågasätta något" (s.456)

Antal yin-yang
Boken får 4,5st yin- yang av 5 från mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar