måndag 14 juni 2010

Min Tunisien Resa

Hej kära läsare och hej Bloggen!
Nu är jag hemkommen!
Trött och sliten och inte riktigt i form, det spöregnar här ute och hua vad kallt vi har det här hemma, men nu ska jag uppdatera om resandet! =O)

Idag landade planet klockan 5 och det var riktigt kallt ombord under resan, och de hade INGA filtar...
Det var även riktigt gropigt och bältesskylten lekte disco.
Men vi kom fram och AskuruM å jag tog en frukost på arlanda.
Sen bestämde jag mig för att faktiskt una mig själv en taxiresa hem -minst bökigt men dyraste alternativet...
När jag kom hem, då sprang in i sovrummet och anföll min fina sambo!
Klockan var tio i sju och jag kunde inte hålla mig, har varit borta en hel vecka från honom.
Min fina sambo.
Jag somnade när han gick till jobbet och sov länge, i vår sköna säng.
När jag sen gick upp och in i vardagsrummet så ligger det ett paket till mig på datorn och det står "Välkommen hem" på det.
Min Sambo har köpt ett tv-spel till mig, super mario galaxy 2. (jag är lite tv-spelsnörd!)
Jag fick det även som "skolavslutningspresent" sa han =O)
Är han inte så toppen? Jag blev så glad att jag bara ler stort när jag skriver det =O)

Just nu sitter jag med en sjuk träningsvärk i benen, vid vaderna (återkommer om det) och känner mig ganska sliten. Glad, men ganska sliten.
Det är ju inte meningen att man ska vara det efter semester, men jag har varit på tjejresa med en av mina bästa vänner som är singel och då blir det inte så mycket "vila-upp-sig semester" utan mer "dansa-till-gryningen semester".

Låt oss, kategorisera resan i små underrubriker

Starten
Sambon körde mig till Arlande och släppte av mig. Inne i hallen blev jag nervös till tusan för jag såg att klockan ticka på och ingen AskuruM dykte upp på Arlanda.
Denna gång var det inte för att hon är en fantastisk tidsoptimist, utan för att det kommunala krånglade och hade förseningar.
Men hon kom och resan började.
Vi skålade in med en bacardi breezer och tog även en pizzaslice -vad det är dyrt att äta och dricka inne på Arlanda!
Sen tog vi en repa inne på tax-freen och handlade lite, innan flygresan började.
Vi kom fram mitt inatten och var rätt trötta...

Flygbolaget
Det vart något strul med bagaget och tyvärr berättade ingen från Fritidsresor varför bussen bara stod, stod, stod.
Men till sist kom en trött charterbuss iväg till hotellet.
Guiden var dansk och försökte prata långsamt så vi skulle förstå,
jag önskar att hon hade pratat engelska för vi förstod inte mycket.
Vi gick aldrig på informationsträffen som hölls på ett annat hotell dagen efter på eftermiddagen men klarade oss bra ändå.
Lite kritik som jag tänker skriva här i min blogg är
att vi fick ingen som helst information om vad all inclusive innebär, var och när man hämtar armbanden och hur de fungerar på området (tur att den trevliga personalen hjälpte oss dagen efter) men jag hade förväntat mig iaf en liten info lapp?
Sen var det nu på hemresan, att det inte fanns filtar på planet...Vet iofs inte om det är fritidsresor som ska ansvara för det, men..
Tillsist kan jag säga att vi hade mer nytta av informationen i Apollos resepärm än fritidsresors egna på resmålet.

Hotellet

Hotellet heter Djerba Sun club.
Det var ett jättefint hotell och mest imponerande var den OTROLIGT stora balkongen =O)
På hotellet fanns även två olika pooler, vid den ena var det hålligång med en massa aktiviteter kors och tvärs.
Och vid den andra var det mer lugnt med sol och bad.
Buffen serverades tre gånger per dag,
frukost (som vi faktiskt tyvärr missade rätt mycket, då den slutade serveras kl 9.00)
lunch och middag.
Men jag har en egen kategori för maten.
På dagarna fanns en personalgrupp som ledde olika aktiviteter som vattengympa, step up, magdans, lär dig arabiska m.m.
Och på kvällarna hade samma personalgrupp underhållning med uppträdanden.
Efter det var det disco i en mindre pub och sista dagen öppnade ett anslutande disco.
Nära hotellet fanns stranden också, med solstolar och parasoll.
Dessvärre var jag inte så imponerad av havet =O(
Det var så mycket tång som flöt omkring och som man trampade på utan att se så jag fick lite dundrande hjärta, AskuruM berätta att det är något med ekobalansen så hotellen får inte frakta bort det utan det måste återföras till havet...
Med varning för att låta turistnördig-men jag vill ha klart vatten ;O)

Personal
Språket är väl det som varit det mest utmanande då inte många pratar engelska, och min franska den är rätt långt begraven i hjärnkontoret!
I början tyckte jag nog ändå att personalen kunde ha "ansträngt sig lite mer", bara genom att le och hälsa (vilket de inte gjorde och jag upplevde de lite tråkigt och inte så trevligt) men i slutet av veckan så tycker jag de var riktigt toppen trevliga, då de hejade och pratade lite med oss.
Föresten, det var en hel del snygga killar som jobbade där!
Inne på restaurangen var killarna riktigt roliga och en kille vek massor med olika saker utav servetterna, ett ljus, en docka, m.m. -vilket imponerar på mig, jag vill också kunna vika saker =O)
En annan sak som imponerar på mig var en av killarna som var så FANTASTISKT duktig på att dansa, han var så mjuk i kroppen! Och jag skulle också vilja vara så bra på pardans =O)

Det sociala

Jag är ganska social av mig och under veckan så träffade vi både ett äldre svenskt par, som faktiskt växt upp i Sherwood (hur liten är inte världen?) =O)
Och sen ett fantastiskt par från frankrike (som jag trodde var från Italien hela början på
veckan) som jag började prata med och sedan höll vi kontakten under veckan.
Vi dansade och pratade väldigt mycke och jag fick foton och adresser till dem (från frankrike), det var så himla kul!
Sen träffade jag en grupp tjejer från Frankrike som var så himla glada och fina =O)
Och så pratade vi och skojade en del med personalen också.
Det är så ROLIGT att träffa nya människor!!! =O)

Utflykt
På hotellet kom en i personalen fram till oss och frågade om vi inte ville åka och rida kamel. Jag tyckte det lät ascoolt och övertalade AskuruM att vi minsann skulle göra något annorlunda =O)
Det var något kombinerat häst o kamelranch. Jag förklarade för honom att jag är väldigt, väldigt rädd för hästar. Han lovade mig att jag INTE skulle behöva vara nära hästar. Men han glömde nämna att jag var tvungen att åka till ranchen på häst och vagn.
Att komma upp på kamelen, fast det var faktiskt dromedarer, var riktigt läskigt!
Det kändes som att vi skulle åka av där vi satt uppe i luften!
Jag och AskuruM döpte vår kamel till Johnny och pratade väldigt mycket med den.
Mest för att lugna oss själva, för jag tror inte Johnny pratar svenska ;O)
Det vi INTE visste om turen, var att vi skulle rida i över en timme!
Musklerna i benen alltså...*skrattar*
Sen kom vi till en liten stad och gick runt i affärer.
Vykort inhandlades men inget annat...
Hemresan tog vääääldigt lång tid, för då åkte vi bara häst och vagn.
En annan utflykt som vi gjorde på vår sista dag var att åka till Djerbas huvudstad (som jag nu inte minns namnet på!!!)
Houmt Souk (tur att google finns tillgängligt)
Där var det mycket, mycket affärer och faktiskt lite FÖR mycket av specialpriza and looky looky... Jag brukar tycka det är rätt charmigt, men kanske för att jag var rätt trött så blev det bara för mycket.
Jag är imponerad av AskuruMs prutande! själv tycker jag sånt är lite jobbigt.
Handlade en pikétröja till sambo-fin, en sån där med något märke på ;O)
Det var väldigt bra priser, men rätt mycket "krimskrams" i affärerna så jag var inte så sugen på att köpa något och därför, köpte jag inget heller =O)

Landet
Tunisien, Djerba var ett väldigt vackert land att se från dromedaryggen.
Det var varmt och väldigt billigt nu när vi var där.
En av kvällarna var det ett fantastiskt oväder, himlen målades i blixtstreck.
Jag blev både lite rädd men mest imponerad, att se blixten slå ner så där!
Det enda som drar ner charmen med landet så är det, enligt mig, rätt "skräpigt" överallt.
Jag kunde inte låta bli att hjälpa att tänka att vi har tur som ändå har det så vackert och "renligt" i vårt land/natur =O)

Maten

Vi bodde All inclusive och maten var massor och faktiskt toppen.
Dock så började man bli lite less de sista dagarna, fastän de verkligen försökte variera maten.
Det var mycket vegetariskt och storsallads buffé -vilket jag tyckte mycket om!
Efterrättsbordet ska jag inte ens gå in på! Jisses, vilket paradis för en godisråtta som mig, men jag försökte iaf dansa bort kalorierna på kvällarna ;O)
Uppläggningarna var vackra och servicen på topp.
Det vita vinet hete Venus tror jag och till maten så var det riktigt gott =O)

Resetips
1.
Vad vi fick höra sista dagarna från andra resenärer, var att man hade kunnat hyra kylskåp till rummet. Det är något som jag skulle vilja tipsa om till andra resenärer att fråga om möjligheterna för det, för det hade varit skönt med en kyl på rummet.
2. Om DU är en sån som myggor gillar -TA MED afterbite.
Kan säga att alla bett, varje kväll/natt/dag verkligen förstörde min semester och har fått benen att svullna upp...och kliandet! *gah*
3. Sista resetipset, förutom att smörj er väl, är att delta på någon av alla aktiviteter.
Jag och AskuruM var tillsist med på ett stepup pass och jag ångrar så mycket att jag inte var med på flera, för det var faktiskt SÅ kul...och det är därför jag har sån träningsvärk i vaderna *skrattar*

Som helhet rekommenderar jag Djerba och ger resmålet, med rätt resesällskap såklart en 3 av 5.
Och självklart, tack fina AskuruM för ännu en oförglömlig resa!

Och sambo-fin, tack så mycket för att du fick mig att känna mig så efterlängtad när jag kom hem, det värmer mitt hjärta och känns så fint *love*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar