måndag 7 februari 2011

Vikt och egoboost!

Nu blir jag lite ledsen...
Jag hade skrivit ett jättelångt inlägg, men så ringde telefonen och mycket annat och jag hann bli utloggad och så blev INGET sparat...

Så nu får jag ta och skriva om igen, det blir nog väldigt annorlunda och jag tror inte jag orkar skriva lika långt igen...

Vikt
Veckans vikt: 73,3
Veckans nedgång: -0,8
Vikt nedgång totalt (vecka5): 1,5

Det kändes väldigt positivt med ett minus imorse, med tanke på att jag "misskötte" mig i helgen- igen. Jag kan inte begripa att det ska vara så svårt!
Jag är taggad, jag är på men sen när det blir fredag så smyger det sig utför.
Lördagen brukar det bli lite värre ändå och sen när det är söndag så orkar jag helt enkelt inte bry mig alls, men då kommer lite ångest att jag borde skött mig bättre.
FÖR HUR ska jag nå mina mål, om jag inte skärper mig?
Så lovar jag att veckan som kommer ska bli annorlunda!
Men snart närmar det sig fredag och så hamnar jag i hamsterhjulet igen...

Det är iallafall dags att utvärdera förra veckans mål, igen!
Nästan om tradition nu! =O)

1. Varje gång jag tränar denna vecka (säger inte antal, men ska likväl sikta på minst två) ska jag springa 3km
ja, det uppfylldes faktiskt...
dessvärre så tränade jag ju bara en gång... Men en gång är bättre än ingen sa hon positivt;O)

2. Trots att det är trevliga planer för helgen som kommer, igen, ska jag försöka att inte överskrida pointsen i samma utsträckning som jag gjorde i helgen som var.
ja, det kan väl erkännas som tidigare nämnt att jag inte höll mig till pointsen och jag vet inte hur mycket som "fuskades".
MEN jag vet att det inte överskreds med lika mycket som helgen innan!

3. ALLA dagar ska bokföras med points, även om de överskrids så jag kan och får synliggjort för mig HUR mycket jag över-skrider/skridit pointsen med.
Ja, det gjorde jag ju inte.
Jag tror helt enkelt jag inte vill stå för hur mycket jag fuskar eftersom att det förstör för mig själv och mina mål, därför fegar jag och blundar istället OCH inte skriver hur mycket...
OM det inte syns så gills det inte -syndrom? =O(

4. Ta tid och verkligen rannsaka mig själv hur motiverad jag är, hur jag ska bli motiverad hela resan igenom och hur jag ska få mig själv att sluta fuska och "jojja".
Ja, denna punkt kan jag nog älta om och om och om igen.
Jag hamnar i samma ekorrshjul.
Jag vet inte hur jag ska hitta motivationen eftersom min vilja uppenbarligen överger mig till helgen och jag slutar med att tänka att "okej, men från och med måndag"
Jag vet inte.
Kanske vill jag inte tillräckligt ändå?
Jag blir peppad och motiverad, inspirerad av kommentarer, omgivning och bloggar men så fallerar det iallafall. Jag fäller krokben för mig själv...
Viljan och motivationen är inte överens.
Och målet nu är väl egentligen att få dem att samarbeta?
Kanske skulle jag försöka ge mig själv ett riktigt frestande delmål, att när jag är under 70kg, vilket jag aldrig varit i vuxen ålder och inte minns när jag varit, så ska jag...

Nya mål
Denna gång blir det väldigt annorlunda.
Denna gång kommer veckan bli "mål-lös".
Nu kommer jag in i "kalas-veckan".
Jag och mina systrar fyller år +att jag och sambon har vår årsdag.
(NUMMER 8! Det är svårt att tänka sig, åtta år!)
jag bestämmer här och nu att jag ska leva på "må-bra-kontot" och ha en vägningsfrimåndag nästa vecka (har dock svårt att se att jag inte skulle väga mig, är ett konstigt beroende...)

100% egoboost, dag 7
Dagens egoboost går till att jag är så himla duktig som lagat mat och diskat idag!
Det är nog alldeles för sällan som man ger sig själv beröm för att man lagar mat, diskar och gör hushållssysslor!
SÅ egentligen är inte detta en egoboost till bara mig, utan till ALLA OSS som är så duktiga och gör god mat och diskar varje dag!
Det är lite extra speciellt med denna egoboost och kanske hade den inte blivit om jag fortfarande pluggat, för då hade jag mer tid att möblera om med.
Men nu när man kommer hem efter en lång, fin arbetsdag så lockar ju soffan och teven ropar att det är time för avkoppling- men så går man istället in i köket, diskar och lagar mat.
DET borde man få en applåd för!
SÅ åter igen, FY VAD VI ÄR DUKTIGA!!!

Men nu ska jag skynda mig att publicera detta, så inte det också går förlorat, sen är det time att kanske titta lite på teven och ligga på soffan.
Jag som kommer få främmande i veckan, borde väl egentligen ta och städa lite här hemma också-
men jag bestämmer att det faktiskt får räcka med hushållssysslor för idag! =O)

Vad egoboostar du dig med/för denna måndag?


jjj

3 kommentarer:

  1. Grattis på födelsedagen i förskott (eftersom du inte skrev när)! :) och Grattis till er, 8 år! Wow!! Snart dags för kyrkklockorna att ringa? eller är ni gifta!?
    Och sist men absolut inte minst Grattis till -0.8, det är ju jättebra!! Måste kännas gott nu när vågen går ner åt! :)
    Ja men man måste vara positiv, en gång tränat är i alla fall mer än vad du gjorde innan i alla fall!
    Kul med att ha mycket roligt att se fram emot nu!!

    SvaraRadera
  2. My god har du sprungit så mycket! Inte konstigt att du nästan gått ned ett kilo denna veckan. Heja dig!
    Själv har jag nog gått upp två, haha
    Tycker du gör rätt som lever på "må gott kontot" denna veckan med så mycket trevligt.

    SvaraRadera
  3. Håller med Linda, grattis till -0,8 och grattis till 8 år! Helt galet....

    I måndags visade min våg -0,9. Känns riktigt bra.
    I lördags var ja på Zumba, grymt roligt och kan rekomenderas till alla som gillar att dansa. Tror att du skulle gilla det min vän. Nackdel - ja hade träningsvärk tills i går.

    Dålig motivation den här veckan, har inte tagit mig till gymmet än och det är onsdag nu! Storstädning i morgon och besök i helgen....... Men det viktigaste för mig just nu är att jag håller mig i från godiset och det gör jag! *stolt*

    SvaraRadera