måndag 8 februari 2010

Helgen kom och helgen gick

Ja, det var ju full rulle för undertecknad i helgen. ÅH vilken fantastisk helg jag har haft!
Tjejerna kom, i olika omgångar, men tillsist var vi samlade! Vi pratade, skrattade och åt, pratade, skrattade, tittade och bedömde bidragen i melodifestivalen och bara VAR med varandra. Precis som förr, fast kanske lite mer vuxet...eller nej, inte ens mer vuxet *skrattar*
TACK för att ni kom tjejer,
tack för presenterna och
TACK FÖR ATT NI ÄR SÅ UNDERBARA!

Menyn som jag hade under lördagen följer här, med foton till :D


Ovan är det förrätten som heter Räksnittar och mango (8 port är bilden, men då är den laktosfria på egen tallrik.)
Obs!Receptet är för 4port

Ingredienser
2dl skalade räkor
1 mango
4skivor bröd
Mangoröra
1dl fraiche
1/2 dl mango chutney
cayennepeppar, salt och peppar

Tillagning

Skala räkorna. Dela brödet på diagonalen och ta bort kanterna. Blanda fraiche med mango chutney och kryddor. Skiva mango. Ha över mangoröran på brödet, sätt dit mango och lägg på räkor.
Pointsvärde/port: 3p

Till huvudrätt blev det Kycklingsallad i melon
4port
Ingredienser
1grillad kyckling
1liter blandad sallad
1ask körsbärstomater
1/2strimlad purjolök
140gr ananas
2avokado
sås
fraiche
1/2lime, saften
1stk italiensk salladskrydda
Tillagning
Blanda alla ingredienser och fyll de urgröpta melonerna med innehållet.
Väldigt fint tyckte jag, men melonerna var lite dyra så jag hade resten i en stor skål (efter att jag fyllt fyra melon halvor) Jag hade inte heller i avokado. För priset på den var rätt saftigt det med.
Sen så blev det en miss...Min ananas luktade väldigt mysko, så jag hoppade över den.
MEN jag tyckte ändå det var riktigt gott!
Dagen efter så hade jag istället på creme fraichen med mango chutneyn i till salladen och DET var nästan GODARE!
Points/port: 7P
Så blev det efterrätt, som jag glömde att fota, men så här ser det ut när vi ätit av den;)
Marias Cheesecake glass
8port
Ingredienser
3st ägg
1 1/2dl socker
250gr kesella 10%
1tsk vaniljsocker
4st digestivekex
100gr färskost naturell 16%

Tillagning
Vispa äggulor och socker poröst, blanda ner kesella, färskost och vaniljsocker.
vispa äggvitor (i en annan bunke) till hårt skum och vänd ner i smeten.
Smula digestivekexen i en form (jag tog fler kex....4a stycken är lite!)
Häll glassmeten över smulorna och STÄLL IN I FRYSEN I MINST 12H!
Tas fram i rumstemperatur en halvtimme innan servering.
Den här efterätten har jag och Sambon gjort förr och den är så god tycker jag, men som sagt...Den ska vara i frysen i tolv timmar.
Points/port: 4,5P

OBS!
Pointsvärdet på efterätten är om du följer receptet, tar du mer digestive-vilken jag gjorde så ökar värdet =O(
Dessutom, så följer pointsvärdet det "gamla viktväktarna" för det ska ha kommit nytt räknande nu...

Söndag
Teaterapa och Askurum sov kvar här och dagen efter körde snälla Sambon teaterapa som skulle ta tåg hem. Askurum stannade hos oss ända till på kvällen och vi hann med en liten promenad, en fika, handlade hem middag som Sambon lagade till oss då jag o Askurum spelade tv-spel. Ja, Sambon spelade lite han också :O)
Tiden gick fort och snart var det även time för Askurum att åka, och då ställde snäll-sambon upp igen och körde henne till tåget.
Tack snälla sambon =O)

Så kommer Måndag, idag alltså!
Jag var sååå trött imorse men upp kom jag.
Praktik och lite skolarbete är väl det som gjorts idag.
Men när jag kom hem så sov jag en timme och efter det har jag mest tittat på tv:n.
Jag känner mig "sådära".
ni vet, när man bara känner för att ligga och inte göra något alls, titta lite på teve och knappt det..
Undrar om jag börjar bli sjuk... =O(

Ska avsluta nu, men måste ju skriva in veckans vikt.
73kg.
Har alltså gått ner 1,3kg sen förra veckan! =O)
Men tror det kommer bli svårt att hålla den siffran eller gå ner till nästa vecka, för just nu börjar ju födelsedagsveckan/fira veckan!
10,12,13,14 och 16 är riktigt viktiga siffror denna vecka å nästa;O)

10:e blir jag ett år äldre (läs smartare)
12:e blir syster J gammal
13:e ska vi testa om J tål lika mycket sprit som 30år +1dag
14:e så fyller syster T år
16:e blir jag och Sambon 7år.
Mycket siffror i februari och mycket gott blir det ju, men det tar jag från mitt "må-bra-konto".

Ha en fin vecka =O)

2 kommentarer:

  1. Ja visst är viktväktarna toppen,det fungerar det vet jag eftersomjag var med där för mga år sen :)
    Fortsätt med ditt kämpande,du e duktig och det kräver disiplin att gå ner,så det har vi !
    Kul att du lämnade en kommentar :)alltid lika kul!
    Mvh/Pia
    almostallofme.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Stort grattis till de fina siffrorna!! Du är så himla duktig och flitig med ditt pointsräknande, till och med när det är fest! Du är grym!!

    SvaraRadera