onsdag 30 maj 2012

Vecka 24, såhär är det och såhär ser vi ut!


Hurra! Jag äger ett linne som sitter skönt! =)Idag blir det bara bild på vårt lilla hjärta, för jag är som bekant ensam hemma och hur jag än försökt så fattar jag inte hur jag ska göra med kameran för att få självutlösare (tekniskidiot=jag)
Bebis info
Så har ännu en vecka gått och nu är vi i vecka 24!
Glömde väga mig direkt på morgonen, men kilade in nyss och konstaterade att vågen nu står på 81,2 (+5,1)
Hoppsan vad jag ökat fort sen förra veckan =)
Du väger enligt baby center appen över 600gr och är 30cm, det står också att du nu börjar fylla livmodern :-D
Under dagarna är du relativt lugn, så lugn att jag ibland klappar på magen för att kolla att jag inte bara inbillat mig.
Mest aktiv blir du om jag äter något sött och speciellt då din pappa kommer hem, kanske tycker du om att höra hans röst lika mycket som mig?
Både pappa och jag känner på kvällen hur du grejar runt, och nu håller du ofta på ganska länge och så "hårt" att man kan se magen röra på sig =)
Det är så underligt att se och ibland stirrar jag bara på magen,då grejar du inte gärna så jag känner mig ganska fånig där jag sitter med uppdragen tröja och stirrar =)
Men så bonkar du till och vilken magi!
Som jag redan skrivit här ute tidigare så har jag fått foglossning och är hemma sjukskriven =(
Jag försöker tänka att det är bäst att vara sjukskriven då jag kan få så fruktansvärt ont i ryggen och behöva ligga ner längre perioder under dagen. Igår var en riktigt "ligga ner är bra hela dagen" dag.
Jag förstår också att sjukskrivningen är det bästa alternativet då jag inte ens orkar enkla promenader (som jag envist håller fast vid för man SKA röra på sig) eller att stå upp mycket (som krävs i mitt jobb som lärare) och det är också skönt att slippa spänna sig som jag gör i mitt jobb då mina underbara elever är väldigt fysiska och kramgoa men inte alltid så försiktiga.
DÅ det gäller foglossningen har vi fått tid hos en sjukgymnast denna vecka. Förhoppningsvis får vi stärkande övningar och tips vad vi kan göra i hemmet =)

"Största problemet" med sjukskrivningen för mig är att jag känner mig väldigt ensam och uttråkad.
Jag har bara varit hemma två dagar och är redan less! *skrattar lite*
Mitt andra ganska stora problem är att jag fastnar och titta på tvn hela tiden och småäter hela dagen för jag "är så sugen" och jag gillar det inte riktigt.
Det blir mycket "gott gott" och det är inte bra med så stora mängder varken för mig eller vårt lilla hjärta.
Lagom är bäst, även om min egen pappa (morfar) hävdar att gammelmormor (gammelgammelmormor) sagt att om man äter mycket kakor får man söta barn =)
Gällande tevetittandet har jag idag bestämt att jag inte ska sätta på teven (kanske först klockan fyra, för då tittar jag på unga mödrar) så det är ju lite lättare att lösa än sötsuget...

Jag mår mycket bättre i illamåendet (hurra, det har gått över två veckor och 3dagar!!!), även om jag nu istället har svårt att sova på nätterna.och får som kramp i benen.
Jag tenderar även att pressa samman benen så hårt att jag får märken där knäna tar i varandra...
Har hört att det ska finnas bekväma kuddar för att lösa det problemet och det där med att inte kunna sova kanske kan lösas om jag håller mig borta från att sova på dagen?

VI har dessutom börjat titta på lite grejor som du kan behöva när du kommer, bilstol, skötbord, vagn med mera.
Jag tror det till och med är så att din pappa och jag har fastnat för en vagn.

Allt känns bara så overkligt och jag måste ofta nypa mig för att vara säker på att jag inte drömmer!
Tänk att du är "påväg till oss", jag hoppas du växer och mår bra där inne!

Tänk att vi i september ska bli tre!<3

3 kommentarer:

  1. Hej finaste Li <3
    Det är så underbart att få läsa om din spännande vardag med bebben i magen!! Synd att vi bor så långt borta från varandra för det vore så kul om man kunde ses oftare!! Nu är det inte långt kvar fast det känns nog som en evighet va? :-) Jag är mer än glad för er skull och jag blir så glad av att en av mina allra bästa vänner ska få en liten bäbis! Jag ryser av välbehag vid blotta tanken! Hälsa magnus så gott så hoppas jag vi ses snart! <3 Love ya! //pills

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk tid det är att vara gravid :) Jag har haft ordentliga krämpor under båda bina graviditeter, men som du skriver vad gör väl det när man har ett mästerverk i magen :)
    Själv har jag gått upp över 20kg med båda mina barn, denna gången fick jag kämpa lite mer för att bli av med dem. Men jag är beviset på att det går ;)

    SvaraRadera
  3. Fina du :) Jag har själv haft stora problem med kramp i benen och efter att jag läst på mycket om det och fått veta att det ofta beror på brist på magnesium i kroppen, men kanske får man inte äta det som gravid?!? Hoppas nu du får fortsätta må bra :) Hoppas du lägger inlägg om vad du bestämt dig om så man får tips :) kram

    SvaraRadera