tisdag 7 juni 2011

Vikt, jobb och Sverige =)

Vågen imorse: 74,0
Viktnedgång: - 0,3


Utvärdering
Nja, kanske inte så märklig siffra för återigen har jag varit en liten slarver.
Det är svårt med motivation och jag lade räknandet åt sidan förra veckan.
Jag startar nu vecka 4 och jag har inte tagit mig ur svackan...
Det är svårt när det är varmt, stå emot allt gott som finns och då man inte "styr" maten själv.
Blir lite för mycket och lite för mycket av det goda.
Men -0,3 är fortfarande ett minus, inte att glömma! =)
Ni som följer bloggen vet ju att jag inte mådde så bra förra veckan heller (kändes inte riktigt bra idag heller, efter dålig sömn inatt, men bara tanken på att stanna hemma gav mig magsår -massor att göra)
Och när jag inte är på topp, då faller jag lättare dit i slarvträsket ;)

Utmaning
Ja, egentligen har jag nog inte någon utmaning som jag känner att ge mig själv just nu.
Eller det skulle vara den stående utmaningen att "sänka kostnaden/gymgång" =)
Och att försöka kunna varva ner på natten och sova ordentligt..
Är väldigt uppskruvad och stressad, vilket gör att jag inte kan slappna av =inte sova.

Jobbet
Snart har min första termin som lärare avverkats.
Det har varit tuffare än jag trodde och jag har varit helt slut om kvällarna.
Trodde jag skulle komma in i det hela, men har nog inte riktigt gjort det än.
Det har skett en massa förändringar också så jag kommer till hösten bli som en "nyis" igen.
Det är mycket nytt och jag glöms lätt bort att jag är ny,
känner mig emellanåt lite trampad på också...
MEN jag har otroligt inspirerande kollegor, eleverna/barnen förgyller dagarna och nu arbetar vi intensivt med kursplanerna som är nya -DET är ROLIGT!
Ibland tror jag att jag har tappat bort mig själv och glömmer känna glädje för att jag är så stressad och andra saker som jag inte kan påverka som gör mig arg och ledsen...
Jag kan säga, att min lärarutbildning som jag jobbat som ett djur för VERKLIGEN INTE har förberett mig iaf för verkligheten.
Jag längtar till den dagen jag är som mina kollegor, då man har is i magen och där man känner att man hinner med att tycka att man gör ett bra jobb...
Detta är ett axplock av tankarna som snurrar hos mig...
Sen är det en hel del annat också som jag nog skulle kunna skriva,
men jag vill inte vara negativ längre och jag vill inte älta en massa saker.
Jag mår inte bra av det.
Och bara jag kan förändra min egen situation.
Vart denna del inte lite märklig nu kanske, utan all information?
Låt den vara det då, jag behövde få ur mig det hela ;)

Nationaldagen
Igår var jag med sambon och delar av hans familj och firade nationaldagen. Jag hade sån TUR att jag hittade marknadsgodis. Oturen var att jag valde något jag trodde var brända mandlar men som var något kaneläckel godis istället -tur att det är marknad hemma i Sherwood snart så jag kan handla lite mer och GOTT godis =)
Min favorit är päronnougat, om någon vet vilken jag menar =)

Det som var riktigt häftigt, för mig som inte firat nationaldagen någon gång egentligen, var då man från scenen sa till alla att resa sig upp, vara stolt och sjunga med i nationalsången och att ALLA verkligen gjorde det!
Det tycker jag var häftigt.
Jag tänkte som avslutning på detta inlägg och nationaldagen igår till ära skriva om varför jag gillar vårt land Sverige:
  • Årstidsskiftningarna, varje år så tänker jag hur mycket jag gillar varje årstid som kommer. Men favoriten är nog ändå vintern med snö och mörka kvällar
  • Igelkottar och ekorrar (kanske finns någonannanstans också, men jag älskar dem i naturen när de bara dyker upp och är så fina -då blir jag glad!)
  • Svenska skolan och att det är gratis att gå i skolan (jag vet att högre utbildningar och inte alla är gratis, men många är faktiskt det)
  • Midsommar! Midsommar med vänner =)
  • Mina nära och kära -som bor här! Även om det ibland känns som att Sverige kan vara VÄLDIGT stort då vi ses så sällan.
  • Yttrande frihet!
  • Att jag får rösta!
Det finns säkert mera saker, men dessa punkter är de jag just nu kommer på och saker som gör att jag är glad över att bo i Sverige!

Ha en riktigt fin sommarkväll och du, vad gillar DU med Sverige?

1 kommentar:

  1. Jag är ju också ny på mitt jobb (sedan april) och det är ju verkligen en massa utmaningar som man möter varje dag. Men det måste få vara okej att inte veta, det måste få vara okej att fråga saker och det måste få vara okej att se på sig själv med snälla ögon och tänka "jag gör ändå ett jäkligt bra jobb utifrån mina förutsättningar just nu". Kom ihåg det!

    SvaraRadera