måndag 3 september 2012

Lite ledsen...

Jag undrar om det har börjat nu, det som säkert många känner igen: problemen med försäkringskassan.

Jag har en sjukskrivning som jag skickat in, den är mottagen 24/8-12.
Den gäller from 13/8-12 och jag gjorde samma dag sjukanmälan på mitt jobb, men fick sjukskrivningen i efterskott...
Det ska vara 15dagar som arbetsgivaren står för.
Så jag loggade in efter 15dagar för att ansöka om sjukpenning.
Får inte, tjänsten är inte tillgänglig för mig.

Ringer i fredags till försäkringskassan, får prata med en handläggare som låter riktigt otrevlig och som informerar mig att det finns inget på mig och att det är mitt jobb som gjort missen.
Så jag tackar ändå för hjälpen, ringer till jobbet och får där av vår jättegulliga administratör veta att det finns det visst!
Det är sen första dagen jag anmälde mig sjuk och sker per automatik så hon förstår inte försäkringskassan alls. Jag ligger "sjuk i systemet".
Hon är så snäll och informerar även att det blivit fel med lönen också, så jag kommer bli tvungen att betala tillbaka i september.... =(
Inga pengar alls nästan i september alltså, vilket stressar på ännu mer att det verkar ha strulat till  sig hos/med försäkringskassan.
jag ringer försäkringskassan idag igen, och får prata med en handläggare igen som verkar ha gått samma utbildning som hon i fredags för hon var lika otrevlig.
Och hon säger att nej, det finns inget.
Och trots att jag protesterar och blir förtvivlad och säger att nu skickar ni mig  bara fram och tillbaka till varandra så finns det inte något hon kan göra, jo jag ska ringa lönekontoret och be de ringa och göra en anmälan manuellt och därefter så kan jag se när jag kan söka sjukpenning.
Jag bara undrar varför det ska drabba mig när jag gjort rätt?
Kommer jag förlora dagar nu?
När kommer detta att fixas?
Och till saken hör att jag inte har numret till lönekontoret och jag får inte tag i min administratör på jobbet...
Och jag har ju gjort allt man ska! Ändå får jag prata med otrevliga människor och sitta i telefonköer...
Så jag känner mig rätt överkörd och ledsen.

Nu ska jag försöka ringa jobbet igen...


1 kommentar:

  1. Stackars dig, håller tummarna för dig och att det löser sig snart! :)

    SvaraRadera