fredag 30 mars 2012

Allt bra men DUMMA doktorn!

Idag hade jag, som ni som följer mig vet, ett besök hos doktorn efter att ha varit hemma i veckan.
Det är ju så att jag tidigare skrev och berättade att jag haft en stor blödning -som var ofarlig.
Denna vecka har jag återigen regelbundet haft blödningar men av annan karaktär som inte varit farliga heller, utan antagligen "gamla" (ursäkta att jag är så detaljerad, men jag skriver mest för som tidigare nämnt kanske lugna/stötta annan i samma sits)
Den snälla barnmorskan jag pratade med i måndags sa att jag skulle vara hemma i veckan, ta det lugnt, inte stressa och sen träffa en doktor på fredag (idag) och kanske bli sjukskriven längre.

I allafall så åker jag in och får vänta, doktorn är 20minuter sen.
Han hade en väldigt KONSTIG attityd när jag kommer in och förmedlar en "onödigt att du kommer hit igen då du redan varit på två läkarbesök"
Han fortsätter och säger en kommentar som "Ditt första barn eller?"
"Det blir lättare då det är det 5:e och man känner sin kropp"
"Typiskt unga kvinnor som ska bli mammor första gången"

Men han gör iallafall ett ultraljud och säger att han kan inte se vart blödningen kommer ifrån men den är gammal, och han är inte orolig.
Jag säger att jag är ganska orolig, går mycket på toaletten pga oron -hans svar
"sluta med det då"
Jag berättar att jag är trött mentalt, spyr fortfarande och orolig. Jag funderar med sjukskrivning?
"Hur länge skulle du vilja vara sjukskriven DÅ?"
Nej, jag undrar om DU tycker det är aktuellt med en sjukskrivning? försöker jag förtydliga.
"Det finns ingen medicinsk grund för en sjukskrivning men jag kan sjukskriva dig för att det är synd om dig, för att du är så orolig!"

Det tackade jag nej till, och jag ville bara att besöket skulle ta slut.
Bara jag skriver och berättar om detta så känner jag att jag kokar för jag känner mig faktiskt kränkt! Ja, det är mitt första barn och ja, jag är orolig och jag förväntar mig att bli bemöt med respekt för MIG som person och för MITT barn!

Men min kloka mor har faktiskt rätt, det är inte värt att lägga energi på honom.
ALLT var bra!
Så nu när jag fått skriva av mig det här så ska jag
  • Äntligen BARA glädjas över vårt mirakel (och försöka att inte vara orolig)
  • OM jag nu mot förmodan (peppar peppar) behöver kontakta läkare på MVC igen begära att få veta VEM jag ska träffa i förväg och BEGÄRA att få en annan läkare än just denna man som jag träffade idag. Får jag inte det så tänker jag söka NY mottagning!

Tack, alla ni som orkat stötta, lyssna och läsa detta besök för mig idag.

Nu måste jag avsluta med lite positiv energi så vi har kvar den känslan istället,
Idag har jag inhandlat mina första mamma-kläder. Tack snälla S för dina smakråd!
Tack även för trevligt sällskap S&S när vi fikade idag, jag saknar er enormt som kollegor!

Jag har även inhandlat lite "påskäggsmaterial". Det är roligt! =)

Sugen på bilder från dagens shopping?
Lovar att återkomma ;)

DÅ återstår bara att önska DIG en trevlig helg! <3

4 kommentarer:

  1. Usch vilken otäcking. Man är så himla utsatt i en sån situation, så det är faktiskt inte okej att de beter sig sådär.
    Du har rätt att välja läkare om det inte stämmer i kemin, man ska inte ens behöva ha ett skäl har jag läst. Så nästa gång du skulle behöva kontakt så säg direkt att du inte vill ha honom.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Men gud vilken idiot till doktor, fy!! Så ska man verkligen inte behöva bli bemött!! Blir så arg när jag läser vad du skriver, ja nästa gång ska du bergära en annan doktor!!! Borde klaga till nån dit du gick för så får man verkligen inte behandla någon!

    SvaraRadera
  3. Hej Li! Har inte lästa nga bloggar alls på jättelänge, så har inte riktigt hängt med här nu va ;) Du e GRAVID, wow vad roligt :)) jag blir såå glad för eran skull och grattis! Det är helt klart den absolut STÖRSTA händelsen i ens liv! Jag blir så glad så jag sitter här och får tårar!

    SvaraRadera
  4. Jag lider med dig som behövde träffa en sån doktor :( det är nog hög tid för honom att tänka på att byta yrke eller kanske t.om. gå i pension!! I det yrket dom har borde dom verkligen inte glömma att varje människa är unik och alla är vi olika, och därmed behandla varje patient med respekt och värdighet och ha ett stort fång med förståelse!

    SvaraRadera