torsdag 26 augusti 2010

Min Teneriffa resa

Hej på er, om det nu finns några kvar som läser min blogg?
Det var ju så längesen jag skrev att ni kanske tröttnat på att ramla in här =O(
Men nu kommer hösten och ändringen, det kommer förhoppningsvis bli fler inlägg och jag ska försöka ta tag i mig själv som jag så lovade att jag skulle- om jag bara fick slappa i sommar ;O)

Men nu, nu ska jag berätta om min resa till Teneriffa!

Starten
Ja, jag skrev ju till och med lite innan jag skulle iväg och innan jag visste ordet av så satt jag och hans om får mitt hjärta att slå ett slag extra bredvid varandra i en taxi till Arlanda.
Incheckningen gick bra och snart strosade vi runt på taxfreen. Vi kunde dock inte köpa annat än godis (som jag tjatade mig till som en 5-åring, att godis KAN vara så viktigt ;O) eftersom vi reste inom gränsen så att säga. Jag fattar inte riktigt hur det där fungerar men,men...
VI åt lunch, och jag unade mig en lyxig räkmacka -RÄKOR är så GOTT!
Och så blev det väntan på att få boarda planet.
Vi hade stolnummer 7, tänk att få sitta så långt fram! (och på hemresan vart det längre fram ändå, stolarna nummer 5!)

Flygbolaget
Ja, vi reste med Ving och jag tycker alltid att de är så trevliga och riktigt måna om sina resenärer.
Denna gång var det dock ett chartrat plan, och vi flög med Iberworld (som jag och sambon förövrigt kunde göra 56 nya ord av då det började tryta med mitt tålamod att flyga)
Flygvärdinnnorna hade lila dresser och var väldigt färggranna och trevliga.
Men på vägen ner fungerade inte säkerhetsvideon så de fick köra en manuell visning och filmen Alice i underlandet-som jag gärna skulle sett förblev otextad och då hör man (inte jag som hör som en kratta iaf) inte mycket.
De pratade engelska och spanska, men påvägen hem var det en som pratade svenska.
Det visade sig också att man kunde ha beställt varor på vägen ner, men vi beställde istället till hemresan ombord.
Flygresen tog hela nästa 5 timmar och 20minuter
-hur ska jag orka flyga till Thailand? (planerad resa nästa år då fina sambon blir trea nolla så att säga;0)

Hotellet
Ja, hotellet hette Sunwing resort Fañabe och var HELT fantastiskt!
Det är förvisso 4 stjärnigt hotell så det kanske man skulle vänta sig, men det var så fint!
Vi fick checka in och åkte en hiss upp som var som en glasbur så man såg ut över pool, restaurang och så.
När vi kom till våning 4 så såg vi att det fanns ett soldeck med dusch precis två steg från där vi bodde.
Kortet in i dörren, grön lampa och så vackert rum!
Jag vet inte hur jag ska beskriva det men det var så fint.
Jag har bott på bra hotell förr, men detta är som sagt det bästa!
VI plockade upp litegrann (jag tog hela bokhyllan och fyllde med mina kläder och tjattrade på om hur fint det var!)

Sen begav vi oss ut för att köpa lite från supermarket, det vart lite vin och vatten till att börja med =O)
Och vinet, kostade mellan 18kr-25kr!

Supermarket
Ja, vi handlade dumt nog frukost på det första bästa vi såg, och det var nog det dyraste också. till och med på hotellets egna var de billigare och hade större utbud.
Men mitt tips, om du skulle bo där nere, antingen på samma hotell eller i närheten är att söka dig till Hiper Dino supermarket. Där fanns det mesta, stort, fräscht och billigast!

Personal
Som jag redan nämnt så är Ving fantastiska i bemötandet och väldigt informativa.
En tjej som ledde vattengympan var fantastisk och det var ett roligt pass (tyvärr var jag inte lika aktiv som förra året i grekland på vattengympan denna gång, det vart bara denna ena)
Sen blev vi kompis med en trevlig kille som hade lite frågesport på kvällarna, han var väldigt rolig och passade verkligen till sitt jobb!

Städningen började dock väldigt tidigt på hotellet, och jag kan förstå det eftersom det var väldit mycket lägenheter- men måste man försöka mörda rummet med dammsugaren? ;O)

På hotellets restaurang var de skojfriska med varandra, en kille råkade ge oss fel mat och då pekade den andre på honom och skrattade och nynade "nenenenene" =O)

Det sociala
Ja, jag har ju redan skrivit om frågesports killen på hotellet och sen träffade jag även en mor och dotter från England, en till familj från samma land och sen -inte så oväntat, träffade jag en tjej och hennes mamma som var från Sverige. Henne övertala jag att följa med oss ut på en riktig barsväng- Det var ju dumt att vi väntat till och med söndagen.
ALLT är DÖTT på SÖNDAG!

Utflykt
När man läser om resemålet så låter det som att det finns massor att välja av att göra, vi hade väl nästan spanat in oss på något som kallades Teneriffa runt.
Det tråkiga beskedet kom på informationsträffen, den utflykten och Gomara (hette det så) var varannan vecka -och vi var där nu då den turen alltså inte gick.

Något annat som promotades väldigt mycket var Loropark som var ett"must"som det stod överallt, men jag sa att även om det var späckhuggare med i en show (i love those animals) så tyckte jag det var 1. lite dyrt och 2. säkert VÄLDIGT mycket folk!

Istället bestämde vi oss för att boka en båttur och åka ut och titta på delfiner.
Vi åkte med Royal delfin tour (som vi bokade via VING på hotellet, kostade 49euro -men om man istället hade bokat det utanför hotellet så hade det kostat från 37 euro, även om det inte då ingick hämtning på hotellet -fast vårat var så nära att man hade klarat sig utan det!)
Dimcay i Alanya och Royal delfin tour är DE BÄSTA UTFLYKTERNA jag gjort i mitt liv.
Jag blev alldeles tårögd då de kom, dessa fantastiska djur och så vackra!
Turen fortsatte, gungandes, till att göra ett stopp vid pilotvalar och avslutades med att lägga till ganska nära Los Gigantos -MAGNIFIKA berg...Känslan var så mäktig...
Där fick vi dessutom bada från båten och äta lunch.
OM du åker till Teneriffa, se till att komma ut på båtutflykt och se dessa djur!

Marknad
Ja, en annan "typ av utflykt" som vi gjorde var att ta oss till Marknaden som var på torsdagar och lördagar en bit bortanför hotellet.
Där inköptes nog en av de coolaste sakerna jag sett, det var ett grytunderlägg som man kunde vrida och trycka på så att det sedan blev en korg! Jättehäftig! =O)
Men annars var det mest varmt, mycket folk och mycket samma saker.
Tror att det kan vara svårt att ta med sig barn dit, för då blir det nog många tårar om inte plånnboken blir mycket lättare ;O)

Landet
Ja, det vet jag inte om jag kan säga så mycket om. Jag skrev ju mycket om båtutflykten och intrycken där, men annars är det liknande andra charterställen.
Lite mindre lösa katter men mera ödlor- som vi såg på och vid muren till ett femstjärnigt hotell!
Stora vågor gick det i havet och sanden var brännande varm, trots att den inte hade "katalogfärgen" som stränder brukar ha =O)
Mycket restauranger som vill att man ska äta hos "just dem", folk som vill fläta ens hår och sälja blinkande eller låtande leksaker.

Maten
Jag har faktiskt skrivit ner varje restaurang vi har ätit på och kommenterat det i min kalender, men detta inlägg är redan FÖR LÅNGT så jag tänker inte skriva ner alla.
Istället blir det summa kardemumma, att maten var bra och det var så mysigt att sitta på fina ställen med min fina sambo och bara njuta.
Priserna var inte de billigaste, men inte så dyra som jag trott-för jag hade hört att det skulle vara RIKTIGT dyrt på Teneriffa.

Två ställen som jag verkligen rekomenderar är
"El Barill" (tunnan) som var en mysig restaurang som låg lite undanskymd, men som sambon såg då vi var på en promenad. Vi åt Lamm och potatis och det VAR SÅ GOTT! Men mitt glas med vitvin var det enda äckliga som jag drack på hela resan...

Och sen åt vi på en restaurang som hette Odissea, som låg nere mot havet-inte riktigt så nära och utsiktsmässigt fint som andra ställen och närmare Las Americas. Men Inkastaren var rolig och bra, priserna bra och köttet var FANTASTISKT!

Ett ställe som jag däremot INTE rekommenderar och som faktiskt var det enda stället som vi verkligen inte tyckte om "Little Great Italy" (måste dubbelkolla namnet sen).
Men kyparna och servitörerna visste inte hur man log och var inte serviceminded eller ens trevliga.
Och då jag beställde och sa på så sätt jag trodde det hette sa han bara "huh" (rynkade hela ansiktet och sa det på sitt sätt istället och lät väldigt irriterad då han tittat var jag pekade i menyn)
Maten som först kom ut hämtades på en gång in igen utan ursäkt eller förklaring? men då den kom ut igen och var kvar så var den ändå god.
Sen kom han och skulle lämna glassmenyn men vi tackade nej, då blev han sur och slet åt sig den och gick.
Men priset tog ändå att vi bad om notan två gånger och att det tog över en halvtimme att få den, och det var inte VÄLDIGT mycket folk.
Tråkigt nog så åt vi på den här restaurangen sista kvällen dessutom =O(

Rese Tips!
Leta efter billiga supermarket, Hiper Dino (detta är iofs enligt min uppfattning)

GÅ inte ut på söndag om du vill dansa eller så klackarna i taket

ÅK på delfintur, oavsett om det är med Royal Delfin Tour eller någon annan, se till att upplev det! =O)

Teneriffa får 4,5 av 5 möjliga.
Denna resa är nog så nära det perfekta man kan komma, och kanske beror det på att jag hade min fina sambo som resesällskap
-även om jag tycker att du/han borde låtit mig få vinna på kortspelet någon gång! =O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar