tisdag 23 augusti 2011

Mjukstart

Here we go again?
Ja, jag har ju gjort ett x antal rivstarter här på bloggen så idag har jag beslutat mig för att göra en mjukstart istället ;)

Början på 2011 var inte den bästa för mig, det var mycket turbulent och det kändes som att jag bara var tvungen att orka med dagarna,
flera gånger "fick jag nog" och tänkte att nu kör jag och nu tamigtusan -säkert flera som känner igen sig?
Ursäkten var när vågen gick uppåt, fastän jag lovat mig själv, att det ändå var okej för att jag inte mådde något bra...

Så kom sommaren och ursäkten blev att det var så mycket med flytten och det blev mycket utemat och sommar så som sommaren kan vara -flera som känner igen sig?

Och nu kommer hösten och jag känner att nu får det vara slut på ursäkter.
Jag förtjänar att tänka på vad jag stoppar i mig och mängden,
jag förtjänar att ha kondition och att motionera regelbundet
och faktiskt så förtjänar jag att nå mina mål som jag för så längesen satt upp för mig själv.

Hur når jag bäst mina mål?

  • Jag behöver få in bättre matrutiner igen, antingen att skriva matsedel eller att använda gamla viktväktarsystemet som jag tidigare använt.
  • Jag behöver äta mellanmål, helst ett på morgonen och ett i slutet av arbetsdagen innan man åker hem och ska börja med middagen. Mer frukt skulle inte skada!
  • Jag behöver få in motionsrutiner och inte skylla på att "jag är så trött från jobbet/måste jobba hemma" det finns ALLTID tid för motion. Och motionen förbättrar mitt humör och bidrar även till att jag kommer göra ett bättre jobb.
Så hur tänker jag lägga upp "mitt arbete"?
Just nu så är det egentligen AO och att hitta vågen för mig (kanske låter märkligt, men jag är nästan säker på att mitt ätande fallit tillbaka i gamla mönster pga att jag inte har koll längre... Men vågen lyser med sin frånvaro så jag måste koppla in Wii tills vidare...)

Jag funderar mycket på om jag ska gå med i viktväktarna "igen"...
Att göra det hemma (aka. gammal brevkurs) fungerar bara en till två veckor och så faller jag av...
Kanske behöver jag en annan typ av pepp eller stöd?

Förr sprang jag faktiskt två gånger i veckan, en period iallafall -varför slutade jag med det?

Idag tog jag mig faktiskt ut, tänkte springa till en affär som jag inte riktigt visste var den låg -för de hade billig pasta *skrattar*
Beslutet underlättades av att jag ätit två st singoalla och ett par mackor till mellanmål när jag kom hem från jobbet - i know... men tror inte jag kommit iväg annars
Fast det visade sig att det måste varit närmare dit än jag trodde, för jag var framme på åtta minuter!
Har försökt hitta någonstans där jag skulle kunna räkna ut hur långt det är, men jag fick bara fram "bilvägen" och den var LÅNG, så långt sprang jag INTE!
Sen handla jag och gick hem,
konstaterade att det tog 15minuter att gå samma sträcka...
Det säger ju inte något om längden dock *hihi*
MEN som sagt, jag får mjukstarta och förhoppningsvis blir det rutin så småningom igen och då längre pass såklart;)

Planen är väl att jag skulle vilja komma ner till 70 innan vi åker till Thailand, men om det är ett rimligt mål är svårt att säga idag eftersom jag inte vägt mig sen innan sommaren...
SÅ jag återkommer med en plan =)

Appropå Thailand så fick jag frågan om när och var vi ska!
Vi ska åka i november och kör en kombinerad resa där vi först åker till Krabi och sen Patong,
alla tips och kommentarer är välkomna!?
Självklart så kommer en länk till var vi ska bo och efteråt en "traditionell" reserecension, men den får komma lite senare. det är iaf fritidsresor som vi bokat med! =)

Ja, annars vet jag inte om det är så mycket mer som jag tänkte bjuda på som snurrar inne på hjärnkontoret.
Det är rätt mycket där faktiskt *hihi*
Just nu är det lektionsplaneringar som tar den mesta platsen och jobb,jobb,jobb =)
jag hade tänkt att jobba lite hemma ikväll men ser att klockan redan blivit nästan nio och jag känner mig rätt mossig...
Så jag tror att jag får extra att göra imorgon istället =)
Föresten, Thaison:
Ja, jag har nytt jobb =)
Jag fortsätter drömmen som lärare i särskolan men i en ny skola.
Den positiva energin och människorna får mig att med glädje åka till jobbet om morgnarna!
Men det är väldigt mycket att göra!
Kanske känns det så för att jag är så pass ny lärare? (examen fick jag i februari) och lite avundsjuk blir man på kollegor som har allt under kontroll.
MEN då får man bli inspirerad och härma dem istället, ta alla deras goda och kombinera med sitt egna ;)
Och så får jag försöka tänka att i framtiden så är det jag som kanske kan inspirera och ha allt under kontroll?
Är det någon som har en fast forward knapp? =)

Men nu börjar snart maniska samlare som jag tänkte titta på=)
Längtar lite tills serierna man följer drar igång...
Lite teve och sen sova, det är planen just nu!!!

Hur planerar du hösten? =)

1 kommentar:

  1. Åh va kul med Thailand, har varit både i Krabi och Patong. Åk runt till lite olika stränder i Krabi, mysigt att ta taxi-båtarna. Ta en utflykt med taxi-båtarna och kolla på grottorna som finns. Finns ett ställe där det bott/bor en munk (har jag för mig) i en grotta.
    Patong är lite mer party! :) Finns en mysig irländsk pub som har live musik, längs gatan med alla uteställen. Perfekt om man inte vill gå till dom typiska turistställena med thai-tjejer som dansar på baren och borden.

    Åh glöm inte pyssla om er själva med massage, manikyr & pedikyr!! :)

    SvaraRadera